Bratři Wrightové uskutečnili první let letadlem

17. 12. 2008 0:00
Rubrika: Nezařazené

17. 12. 1903 bratři Orville a Wilbur Wrightové změnili svět. Podařilo se jim vzlétnout na vlastním vyrobeném stroji, který pojmenovali Wright Flyer – později také zvaném Flyer I a dnes již známém jako Kitty Hawk. Tohoto dne uskutečnili celkem 4 lety.


 První pokus odstartoval mladší Orville. Letěl 12 sekund do vzdálenosti 37 metrů. Tak se zapsal jako první úspěšný pilot, který řídil letadlo těžší než vzduch poháněné motorem.

Oba bratři se na místě pilota střídali a Wilburovi se toho dne podařil nejdelší let – trval 59 sekund do vzdálenosti 279 metrů. Po čtvrtém pokusu silný vítr zaparkované letadlo převrátil a rozbil. Toto letadlo již nikdy nevzlétlo. Bratři jej dopravili po kusech domů. O několik let později jej Orville obnovil a půjčoval několika muzeím v USA než v roce 1948 bylo letadlo instalováno ve Smithsonian institutu ve Washingtonu, D.C.

Po prvním letu bratři požádali o patent na letadlo, ale až do roku 1908 nelétali. Měli zřejmě obavu, aby jejich patent někdo neprozradil. Původní patent jim zamítli, později však získali patent na způsob řízení letu křivením konců křídel.

A nyní si vynálezce trochu přiblížíme.
Wilbur se narodil 16.4.1867 v Millville v Indianě a Orville 19.8.1871v Daytonu v Ohiu. Oba bratři se nikdy neoženili. Měli společné zájmy, věnovali se závodně cyklistice. Vyrůstali v Daytonu, kde si po absolvování střední školy otevřeli dílnu na opravy jízdních kol. Od roku 1892 zde kola také navrhovali a vyráběli. Takto si vydělávali na financování svých experimentů s létáním. V roce 1899 začali s prvními pokusy. Zlepšili řízení letadla a vyvinuli systém ovládání letadla okolo tří os a tím zavedli principy ovládání, které se používají dodnes. Jejich zkušenost s jízdními koly, převody, malými bicyklovými motory a rovnováhou měly velký význam pro jejich úspěšný projekt – vytvoření mechanického letadla.

Bratři Wrightové se zabývali více ovládáním letadla než jeho pohonem a samotným vzletem ze země. Proto nejdříve vyráběli kluzáky.

V roce 1900 přestěhovali své pokusy do Kitty Hawk v Severní Karolíně. Tuto lokalitu si vybrali nejen kvůli silným a stálým větrům, ale také kvůli odlehlosti, jež jim poskytovala soukromí. 23. března 1903 si dali patentovat nový způsob řízení – již zmíněný systém ovládání letadla okolo tří os. Patent byl zapsán 22. května 1906.

Je nepochybné, že se bratři velmi zasloužili o rozvoj letectví. Během výzkumu vždy pracovali spolu a jejich příspěvky k vývoji letadla jsou neoddělitelné.
Wilbur zemřel 30.května 1912, Orville 30.ledna 1948.

/Elda32/

Sdílet

Komentáře

Pitka V epoše "belle epoque" nebo i "fin de sicle" ( krásná doba 19.stole a závěr 19.stol)se uskutečňovaly samé krásné věci, lidé měli zálibu v technice, technickém pokroku, jedním z nich byl i let:-)

Macin Katuldo dnes je mnohem důležitější den pro bezpečnost v ČR. Přesně před jedenácti lety sme podepslai přístupové protokoli v rámci NATO, nebyli sme sice ještě členy, ale de facto zbytek cesty byl jen jakousi třešničkou na dortu. <br />
je to velký den pro mír v naší zemi a pro odklonění se východního zla. tyto velké kroky jsou dnes podkopávány, pány Zaorálky či tím šaškem na hradě co je bohužel prezidentem naší Vlasti.

Katka Doleželová (Katulda) Uznávám, že Události nejsou vybírány vždy jen podle důležitosti... jenže ono je mnohdy docela těžké najít něco, aby se nejednalo stále jen o jednu oblast a aby to zaujalo pokud možno dost lidí

alveryon dnes jsem hlavně udělal zkoušku:-D

Katka Doleželová (Katulda) alveryon: :-D to je nápad, někdy bychom mohli udělat seznam lidí, co zažili daný den nějaký úspěch

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Tento blog je součástí s.magazínu, který připravuje Redakce signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Ondřej Válka