Jan Palach

16. 1. 2009 0:00
Rubrika: Nezařazené

Dnes si připomínáme den, kdy se roku 1969 na Václavském náměstí na protest proti okupaci Československa vojsky Varšavské smlouvy zapálil student Jan Palach.


 Václavské náměstí- místo, které většinou neopomeneme navštívit, pokud podnikneme výlet do Prahy. Ale asi jen málokdo ví, že právě tady, v severní části tohoto nejznámějšího pražského náměstí, se před 40 lety upálil mladý student- Jan Palach.
Narodil se 11.8.1948 v Praze jako syn vyhlášeného cukráře. Ovšem doba živnostníkům nepřála, a tak i jeho otec po roce 1951 přišel o zaměstnání.
Jan Palach navštěvoval základní školu ve Všetatech a poté studoval na gymnáziu v Mělníku. Zde se prohloubil jeho zájem o historii a je popisován jako spravedlivý člověk, který se dokázal zastat slabšího a který nenáviděl křivdu.
Přestože roku 1966 úspěšně složil příjmací zkoušky na Filosofickou fakultu UK, nebyl přijat. Rozhodl se tedy studovat Vysokou školu ekonomickou a o studium na Filosofické fakultě se opětovně pokusil až roku 1968, kdy se již na vysněný obor dostal.
Rok 1968 prožíval velmi silně a okupace spojeneckými vojsky s ním otřásla. Považoval to za naprosté omezení svobody a snažil se alepoň zapojovat do různých akcí a studentských stávek. Odmítl se smířit, jako mnoho ostatních Čechů, s nastalou situací a rozhodl se k radikálnímu kroku.
Na protest proti okupantům a proti ústupkům, které jim českoslovenští politikové dělali, se 16. ledna 1969 v horní části Václavského náměstí zapálil. O tři dny později zemřel v nemocnici na následky rozsáhlých popálenin.
V Palachových stopách šli další mladí lidé, např. Josef Hlavatý, Miroslav Malinka, Blanka Nacházelová, Evžen Plocek a Jan Zajíc.
Čerpáno: http://www.totalita.cz/vysvetlivky/o_palachj.php
http://cs.wikipedia.org/wiki/Jan_Palach

/Redza/

Zobrazeno 9814×

Komentáře

Papo

Dovolím si jednu reklamu sám na sebe, snad neurazí: http://papo.signaly.cz/0901/ceska-soda-jana-palacha

xenofon

FoX: Tak to říkal v pořadu "Já muslim" na ČT2 jeden z českých muslimských kazatelů.<br />
<br />
MS: Zaprvé dost možná nevěděl s jistotou, kam vlastně jdou, i když tušil, že na smrt. A především si tam ten plyn nepustil sám. (Ještě je třeba poznamenat, že otrava plynem byla příčinou smrti asi jednoho milionu koncentráčníků, zbytek zemřel z jiných příčin, hlavně následkem epidemií.)<br />
<br />
V koncentráku totiž bylo velmi málo dozorců na počet vězňů (až 1:100), takže kdyby do nich začali zničehonic střílet, polovinu by vystříleli, a ta druhá by přes ně přešla. Používali proto jiné postupy, především se snažili vytvořit napětí mezi samotnými vězni (židé x političtí, zdraví x nemocní, ti, kterým dali najíst x ti, na které se nedostalo).<br />
<br />
Kdyby se potenciální koncentráčníci včas rozhodli, že ještě před transportem zabijí každý jednoho Němce či kolaboranta, své životy by sice nezachránili, avšak nacistům by těžce pustili žilou. Tento přístup uplatnili obyvate

metod

Budiž mu země lehká. Zahrávat si s budhismem se nevyplácí.

alveryon

myslím že k tomu činu se kladně vyjádřil i tehdejší svatý Otec Metode. A že Palach je hrdina.

metod

Já ho nechci nějak posuzovat. Prostě to byl člověk kterej "něco" udělal. Ale tuhle formu protestu považuji za špatnou, i když to může být pro mnoho lidí pozitivní impuls, sebevražda není košer. Se slovem "hrdina" bych byl velmi opatrný.<br />
Z článků na které jsem posílal odkazy plyne že dneska už ani ta sebevražda ze židle nikoho nezvedne.<br />
Ale každopádně je otřesné že se najdou lidi kteří to dokáží rozpitvávat a spekulovat o duševním zdraví těchto lidí. I kdyby to blázni byly tak o mrtvých jen v dobrém.

PavelV

alveryon: "myslím že k tomu činu se kladně vyjádřil i tehdejší svatý Otec Metode. A že Palach je hrdina."<br />
<br />
To by chtělo citaci, určitě ho Svatý otec neprohlásil za hrdinu. Palach byl sebevrah, možná s nějakými polehčujícími okolnostmi, ale pořád sebevrah, tedy hrdina ne. Navíc dal podnět k dalším sebevraždám. Účel nesvětí prostředky.

alveryon

"Tenkrát nebylo snadné obhájit i v křesťanském prostředí ten mravní smysl činu Jana Palacha. Někteří namítali, že je to sebevražda a sebevražda je hřích a já jsem jim odpovídal poukazem na citát z Chestertona, že sebevrah je ten, kdo pohrdá životem, kdežto ten, kdo pohrdá smrtí, je mučedník. A že Jan Palach je spíše obětí. Tím, že dal svůj život, chtěl ukázat, že mu na tom, aby se ta společnost mravně nezlomila, záleží víc, než na jeho vlastním životě. A bylo pro mne velkou satisfakcí, že tenkrát papež Pavel VI. promluvil v podobném duchu. <br />
to je od Halíka, ale to, že se ktomu kladně vyjádřil svatý otec jsem četl i v novinách, tak se to pokusím dohledat:-D

alveryon

Papež Pavel VI. při svém poselství 26. ledna 1969 v souvislosti se smrtí Jana Palacha prohlásil: \"Není možné schvalovat tragickou formu tohoto svědectví, ale jeho hodnotu uchovejme, protože ukazuje na svrchovanost oběti sebe sama z lásky k druhým.\"<br />
<br />
\"Člověk musí bojovat proti tomu zlu, na které stačí,\" řekl před svou smrtí Jan Palach. Palachova absolutní oběť je aktuální i dnes. Pro některé mladé lidi je obtížné přijmout právě nevratnost Palachovy oběti. Je vzdát se vlastního života vůbec křesťanské? Je vůbec přijatelné pro dnešní dobu? Na výzvu, učiněnou před třiceti lety, nemusíme dnes odpovídat tím, že se svého života vzdáme, ale tím, že jej naplníme. Pro studenty to znamená být neúnavnými ve studiu a v hledání pravdy, pro všechny lidi být poctiví a pravdiví ve svém životě, v rodině, v povolání. A to je naše každodenní, trpělivá oběť.<br />
<br />
tak tohle jsem vyhrabal na netu..takže tak

metod

Dík, s tím se dá souhlasit. Jinak bych řekl že toto platí pro pro člověka, který se nesetkal se světlem víry. V našem případě by tato cesta nemohla vést jinam než do pekla, o tom jsem přesvědčený.

PavelV

alveryon: Díky za citaci. Kardinál Beran ve vatikánském rozhlase řekl mimo jiné i toto: "Zabít se není nikdy lidské, to ať nikdo neopakuje." Z určitého pohledu je ten Palachův čin sice pochopitelný, asi měl Palach dobrý úmysl, ale nikdy se to nedá ospravedlnit. Existuje milion lepších způsobů jak bojovat proti totalitě než sebevražda.

PavelV

Metod: "V našem případě by tato cesta nemohla vést jinam než do pekla, o tom jsem přesvědčený."<br />
<br />
Dobrý postřeh, souhlasím.

Johan

Dnes ve 14.00 se na protest proti žvástům F30 virtuálně upálím! Snad to Signály vyburcuje k rozhodnému činu!

alveryon

johane tohle je k zblití cos teĎ napsal

metod

Všichni ví žes byl dycky šáhlej, a v tomto duchu se ponesou i tvoje nekrology, akorát tě politují a v srdci budou rádi že už nejsi mezi námi:-)

Katka Doleželová (Katulda)

Prosím nevyřizujte si tady svoji osobní poštu

Johan

Nechápu vůbec nic. Nechápu, jak může být "zapálení" se kvůli tomu, že "socialisté s lidskou tváří" dostávají na zadek od "socialistů s nelidskou tváří" někdo chápat jako boj za svobodu. Nechápu, jak mohou ti, co nebyli za komusnismu ochotni ani obětovat své teplé místečko, adorovat člověka, který zbůhdarma zmaří vlastní život. Co chápu je, že se na stranu obdivovatelů lehoučce přidává pater Halík. Co nechápu je, že Alveryon užívá slov tohoto člověka na obranu Palachova činu.

alveryon

pro pavlaV :chybí ti tam u kardinála Berana ale začátek a konec: skláním se před jejich hrdinstvím a konec:za to ať ale mají všichni před očima jejich ideál pro který objetovali svůj život

metod

Johan: Udělal alespoň něco, to z něj v jejich očích těchto lidí dělá hrdinu. Je jejich špatným svědomím, a je lepší když ho adorují, než když na něj plivou. Co je na tom k nepochopení?

Papo

Metod: no, vzhledem k tomu, že jsem od Johana četl něco v duchu "zlem nelze konat dobro" tak ho snad i chápu. Ten člověk spáchal sebevraždu (špatný čin), jeho smrt nic nezměnila. souhlasím s Tebou - Palachova smrt byla zbytečná, s lidmi to nehnulo, tak jej jako své špatné svědomí alespoň svědomitě adorují. Osobně co cítím asi takhle:<br />
Jan Palach udělal špatnou věc, přesto že měl v srdci krásný ideál".

alveryon

myslím že ze spoustou lidí to hnulo, pomohlo jim uchovat si rovnou páteř..a třeba palachův týden? palach nic nezměnil?

PavelV

alveryon: Vím, psal jsem přece "Kardinál Beran ... řekl mimo jiné i toto:". Chtěl jsem jenom zdůraznit to, co tady předtím ještě nezaznělo.

PavelV

Není to černobílé. Ale mně se prostě nelíbí, že se to dneska prezentuje jako jednoznačně hrdinský čin. Ještě si pamatuju, jak na základce v češtině nám učitelka ukazovala fotky mladého Palacha a říkala něco takového: "Podívejte, tak pěkný mladý člověk, mohl se oženit, mít děti, ale on se toho všeho vzdal pro naše dobro...".

honza17

metod: "Jinak bych řekl že toto platí pro pro člověka, který se nesetkal se světlem víry. V našem případě by tato cesta nemohla vést jinam než do pekla, o tom jsem přesvědčený."<br />
Jen jsem chtěl dodat, že Jan Palach byl věřící člověk, člen ČCE, který pravidelně chodil na bohoslužby a měl církevní pohřeb.<br />
Myslím, že jeho čin zbytečný nebyl, co do důsledků. A inspirovat další nechtěl: sám řekl poselství: Ať to po mně nikdo neopakuje.

metod

"Ať to po mně nikdo neopakuje."<br />
<br />
S tím přece nemohl počítat. To je totiž jeden z nejhorších důsledků každé sebevraždy, příklad ostatním. <br />
Je smutné, když někomu náboženská společnost nepředá ani nejzákladnější pravdy víry. Nechci to vztahovat na celou CČE, ale vytáhl jsi to ty. Nechtěl bych být v kůži jeho pastora, zpovědníka, či něčeho takového.<br />
<br />
Pak je tu ještě horší možnost, pravdy víry mu předány byli ale on jednal jinak..

honza17

Náboženská společnost? I ty provokatére.<br />
Včera v dokumentu o něm mluvil prof. Trojan - říkal, že Palach procházel jakousi krizí víry a že si stěžoval na politickou a společenskou situaci. Ale samozřejmě se nezmínil o tom, co chystá. To by mu určitě každý farář vymlouval. Zpovědník v pravém smyslu v ČCE není, spíš duchovní rádce. Ale i kdyby byl zpovědník, tak pokud mu opravdu neotevřeš všechno, co se v tobě odehrává, těžko ti poradí.<br />
A k tomu jak "náboženská společnost" předává pravdy víry - koukni se jak ŘKC předává pravdy víry ve Zlíně.

vojtec

Palachova sebevražda je jistě jako jakákoli jiná sebevražda tragédií a dá se snadno odsoudit. Podle mně je však třeba pohlížet na věc jinak. P. Maxmilián Kolbe: byl sebevrah nebo mučedník? Kolbe šel dobrovolně na smrt, aby zachránil život jiného a vydal určité svědectví. Palach šel dobrovolně na smrt, aby vydal určité svědectví (i když ne svědectví o Bohu), vyburcoval národ k nesouhlasu s normalizací, a snad aby i zachránil životy těch, které (by) komunisté později zabili. Nechci prohlašovat Palacha za mučedníka, ale myslím si, že je zřejmé, že je to člověk, který obětoval svůj život pro dobro národa, a i když je nám takové jednání nepochopitelné a proti srsti, jsem názoru, že Palach si zaslouží naši úctu.<br />
A za hrdiny pak považuju účastníky Palachova týdne v roce 1989. Tento týden se zapsal nesmazatelně do dějin a je škoda, že na něj zapomínáme a adorujeme jen 17. listopad a cinkání klíči.

metod

honza17: Ale kdeže to jsou selezijáni:-) Jo průsery jsou všude.<br />
Vojtec: Kdo adoruje listopad? Fakt se takový pošetilec našel?

FoX

honza17: uz aj Ty se opiras do Zlina?...potrebujes si splhnout u Metoda nebo co?....nevim procs to napsal....<br />
<br />
Metod, Johan: Chapu vase komentare....vy byste nejspis nikdy nebyli ochotni obetovat neco vaseho pro neci dobro...a diky tomu taky nechapete ze to nekdo jiny udelal.....<br />
<br />
k Palachovi - za dobro ostatnich se taky dobrovolne obetoval Ježíš Kristus, prestoze mel moc sestoupit z krize...byl to sebevrah?.....nechcu srovnavat Palacha a Jezise, to urcite ne....jen se trochu zamyslete....<br />
"Nejvetsi lasku ma ten kdo se obetuje pro druhe..."

Socialworker

Politolog Bohumil Doležal vysvětlil smysl Palachova činu takto: "Někdo obětoval život ne s výzvou, aby ho lidi následovali, ale aby si nenadělali do kalhot.“<br />
<br />
Tomáš Halík: „On naplnil myšlenku filozofa Jana Patočky, že existují hodnoty, za které stojí za to žít i zemřít. Byla to mimořádně silná výzva národu, aby se nezkřivil pod okupačním režimem.“ <br />
<br />
Troufám si tvrdit, že to je v pravdě velmi křesťanská myšlenka. Kolbeho, Husa také nelze chápat jako sebevrahy.<br />
<br />
Palach přeci, tak jak v této diskusi bylo trefně řečeno, nepohrdal životem. V určitém smyslu právě naopak. Šlo mu o život v pravdě a v spravedlnosti, o hodnotu, za kterou je třeba bojovat a objetovat mnohé v podmínkám nesvobody, nespravedlnosti a celospolečenské letargie. Zanechal nám poselství, které je nadčasové a neuhasína ani v dnešní době, jež nás díkybohu nestaví před takovéto osudové výzvy, nicméně od nás nepřestává vyžadovat občanskou odvahu a aktivitu. <br />
<br />
Fyzi

honza17

FoX: Promiň, byl to jenom humor. Reagoval jsem na to, že si metod stěžoval, že ČCE (kterou satiricky označil za Náboženskou společnost, což je z katolického pohledu pravda, i když i mnozí katoličtí kněží ji označují jako církev) špatně předává pravdy víry a vím jak kritizuje dění ve Zlíně (já o něm skoro nic nevím), tak jsem mu to připomenul. <br />
Osobně nemám proti Zlínu nic, ani od tama nikoho neznám. Nemám nic ani proti tobě, ani proti metodovi. <br />
Ta sranda nebyla primárně ze Zlína jako města nebo oblasti, ale z toho jak tady někteří Zlín démonizují (což dělají v naprosté většině s humorem). Teď se možná metod ozve, že on ne, že to myslí vážně, ale to bude zase jeho specifický humor.

Papo

Fox, vojtec: Ehm, mám dotaz - Ježíš Kristus se sám přibil na kříž? Pustil si Kolbe sám plyn? Já myslím, že nee.. tolik k jednoduchému srovnání těchto činů.

FoX

papo:ne,Jezis se nepribil sam..ale stacilo mu rict jedine slovo a byl by dole a mohl znicit vsechny,kteri ho urazeli..ale-ja nesrovnavam jak to bylo technicky provedene, ale umysl-a to byla obet pro druhe..<br />
honza17:ok,pripisuju to teda Tve nevedomosti a nepovedenemu vtipu..ale metod,prestoze vi uplne hovno,tak se do Zlina strefuje neustale-a nemysli to jako vtip..ale hlavne ze ostatni poucuje o krestanstvi,kdyz sam bezduvodne plive po svych bliznich..

vojtec

Papo: Kolbe nezemřel v plynové komoře... Jde o to, že se dobrovolně vydal na smrt, aby zachránil život někoho jiného, zkrátka se OBĚTOVAL.

Johan

Pane, Trmači, vyzývám vás, abyste hloupě nespekuloval o světcích!<br />
Náš Pán Ježíš Kristus praví, že největší lásku má ten, kdo dá život za své přátele, za bližní. Sám se obětoval - ano dobrovolně podstoupil smrt - za celé lidstvo.<br />
<br />
Dobrovolně podstoupit smrt a zemřít vlastní rukou je PODSTATNÝ rozdíl. Nelze absolutně srovnávat tyto dvě skutečnosti. Podstoupení smrti, obětování života je čin v souladu s Boží vůlí, zlikvidovat vlastní rukou život je akt vzpoury proti Bohu!<br />
<br />
Chybí vám hierarchie hodnot a schopnost rozlišování!

Johan

Socialworker. Časný život člověk opravdu není nejvyšší hodnotou. Největší cenu má život lidské duše. Hřích ničí život duše; sebevražda je hřích. Sebevraždou Jan Palach ohrozil svou spásu!

Johan

Otázka pro ty, kdo nevidí rozdíl mezi sebevraždou a obětí? Pán Ježíš doporučuje půst a sebezápor. Je možné si ze sebezáporu uříznout nohu, aby se nám špatně chodilo?

metod

Fox: Právě po sobě pliveš sám, jestli někomu přijde jako hrdinství polejt se ředidlem a zapálit, pak je to nejspíš ubožák. To umí skoro každej kdo má trochu nadhled. S prognózou vyhození ze školy, popotahování po policajtech je to snadnější řešení.

Papo

Vojtec: pardon, hladové komoře... každopádně mě udivuje, že neumíš rozlišit na první pohled patrný rozdíl mezi sebevraždou a sebeobětováním se... <br />
FoX: Zemřít za druhé (Ježíš Kristus, Kolbe) nebo se podpálit na protest je docela rozdíl (i po netechnické stránce). Stejně jako Palach se podpálil např. Jan Zajíc a? To už není sebeobětování? Nebo to také není sebevražda? Když se podpálím já, protože si myslím, že ČSSD povede tuhle zemi do krize, bude to tkaé sebeobětování? Nebo sebevražda?

metod

Ať tohle nikdo nebere jako útok na Jana Palacha, prostě myslím že hrdinstvím by bylo žít a "nenadělat si do kalhot" <br />
Btw.: Tou dobou ve Francii se s tímhle tématem střetnut André Frossard, když jeho studenti měli podobné tendence, bylo to tenkrát podmětem k jeho obrácení.

IFS

Potom takove zakladni zakladni rozliseni nezvladne ani prof. Trojan, ktery ho pohrbival. Pri vsi ucte k mgr. Stodolovi, jeho znalostem, zivotnim zkusenostem a daru rozlisovani...

Ester

IFS: :-) :-) :-) :-)<br />
<br />
Fox, Alveryon: Naprosto souhlasím;-)<br />
"sebevrah je ten, kdo pohrdá životem, kdežto ten, kdo pohrdá smrtí, je mučedník....Tím, že dal svůj život, chtěl ukázat, že mu na tom, aby se ta společnost mravně nezlomila, záleží víc, než na jeho vlastním životě."<br />
"Nejvetsi lasku ma ten kdo se obetuje pro druhe..."<br />
<br />
Papo: Kolbe umřel, když mu (vyhladovělému, který pořád ne a ne umřít) píchli fenolovou injekci....

Ester

Johan: "Pane, Trmači, vyzývám vás, abyste hloupě nespekuloval o světcích!"<br />
<br />
musela jsem se smat:-)

tomes

IFS: mám z tvých hlášek křeče v břiše:)

metod

Musel jsem brečet.

honza17

Je třeba si uvědomit, že Jan Palach byl dvacetiletý kluk, který procházel krizí víry a nikdo z nás nedokáže posoudit, co se v něm odehrávalo. Proto řeči, že ohrozil svou spásu nebo dokonce podivování se nad tím, že měl církevní pohřeb nejsou na místě.<br />
Pro mě je Jan Palch člověk, co zbytečnou nebo přehnanou formou upozornil na reálné problémy společnosti a vzhledem k pozdějším událostem si myslím, že to úplně zbytečné nebylo.<br />
Přesto ho mám v úctě jako člověka, pro kterého byla touha probudit ostatní a zdůraznit hodnoty, kterým věřil silnější než touha žít.

metod

Honza17: Tak nějak bych skoro souhlasil, až na to že si trošku protiřečíš.<br />
<br />
"nikdo z nás nedokáže posoudit, co se v něm odehrávalo" vs "pro kterého byla touha probudit ostatní a zdůraznit hodnoty, kterým věřil silnější než touha žít"

Papo

honza17: díky.

PavelV

Ester: To je k smíchu, definuješ sebevraždu Chestertonovým řečnickým obratem, který použil v kdovíjakém kontextu.<br />
<br />
Církev učí:<br />
<br />
"Každý je odpovědný za svůj život před Bohem, který mu jej dal. On také zůstává jeho svrchovaným pánem. Život máme přijímat s vděčností a ochraňovat jej k jeho cti a ke spáse svých duší. Jsme správci, a ne vlastníky života, který nám Bůh svěřil. Nedisponujeme jím." (KKC 2280)<br />
<br />
"Sebevražda se příčí přirozenému lidskému sklonu zachovat si svůj život a udržet jej i nadále. Závažně odporuje správné lásce k sobě. Zároveň je to urážka lásky k bližnímu, protože nespravedlivě láme svazky solidarity s rodinným společenstvím, s národní i lidskou společností, vůči nimž máme závazky. Sebevražda je proti lásce k živému Bohu." (KKC 2281)<br />
<br />
"Je-li sebevražda spáchána s úmyslem dát příklad, především mladým, pak je i těžkým pohoršením. Úmyslná spolupráce na sebevraždě se příčí mravnímu zákonu. Těž

honza17

metod: O touze probudit ostatní apod. víme z jeho poselství před a po činu. O jeho vnitřních pohnutkách a duševním stavu nevíme nic. Myslím, že k činu ho vyprovokovalo oboje.<br />
To první můžeme oceňovat (i když si být vědomi nevhodnosti formy), o tom druhém nám nepřísluší vynášet soudy.<br />
Stačí tak?

metod

Pavel: Ale kdeže, zeptej se Vize, špatně jsi to pochopil 2:-)

metod

Honza: Jo, máš pravdu. Ale obecný soud nad takovými činy vynést můžeme, dokonce možná musíme.

PavelV

metod: No jo, já zapomněl, my se v tom vlastně moc rýpeme. Včera večer jsem viděl na ČT2 diskuzi o Palachovi, byl tam moderátor a dva hosté, jeden z nich Martin C. Putna (katolík). Putna vysvětloval, proč se Palachův čin nedá nazvat obětí, pak se dostal ke slovu ten druhý a řekl, že to Putna bere "moc formálně".

Ester

PavelV: Sebeoběť ani sebevrazda rozhodne k smichu není....<br />
Psala jsem snad, že se směju tomu? :-)

metod

...smála se jenom smutným věcem, myslela že je to známka punku:-) <br />
<br />
Ne?:-)

PavelV

Ester: Napsal je to překrucování, které jsi předvedla.

PavelV

Eeee, co jsem to napsal. :-)<br />
Tak ještě jednou pro Ester: K smíchu je to překrucování, které jsi předvedla.

Ester

PavelV: Nerozumím, co jsem podle tebe prekroutila.<br />
Ocitovala jsem Johanovu hlasku "Pane, Trmači, vyzývám vás, abyste hloupě nespekuloval o světcích!" s tim, ze jsem se (TOMU - pro nechapave jeste jednou) musela smat.<br />
<br />
Jinak fakt myslim, ze se daj delat uzitecnejsi veci nez se tu dohadovat:-) Takze se mejte:-)

xenofon

Je otázka, zda "Palachův týden" vůbec k něčemu vedl, nebo zda se na "revoluci" nehodli spíš Gorbačov a Raegan. Já se přikláním ke druhé verzi.

xenofon

A obecně, spíš bych se zamyslel nad tím, co o Palachovi říkají čeští muslimové. Tedy, že kdyby vzal s sebou na onen svět nějaké komunisty, byl by prý ještě větší hrdina.<br />
<br />
Byl by podle vás Palach hrdina, kdyby se namísto upálení odpálil např. na katedře marxismu-leninismu? Nebo na nějakém úřadu plném členů KSČ?

vojtec

Já souhlasím s tím, že Palachův čin byla jeho sebevražda a souhlasím i s vaším výrokem, pane Stodola, že tím ohrozil svou spásu. Ale zároveň říkám, že tato smrt měla charakter oběti pro národ a jako taková si zaslouží úctu. Kolbe i Palach podstoupili smrt OBA z VLASTNÍHO rozhodnutí, z VLASTNÍ vůle, PRO DOBRO jiných. Tím má jejich smrt charakter dobrovolné oběti. Co je nadále odlišuje, je svědectví, které vydali: Kolbe svědectví o Bohu a své víře (mimojiné proto je světec), Palach svědectví pro národ (proto je nadále sebevrah, ale zároveň hodný úcty).<br />
Každopádně spíš než se dál přít o Palachově činu velmi doporučuju všem k přečtení zajímavý rozhovor o Palachově týdnu v roce 1989, který je zároveň i reakcí na Xenofona a další: http://aktualne.centrum.cz/domaci/spolecnost/clanek.phtml?id=626961

děda-komárek

spíš se měl odpálit na nějakým plenárním sjezdu těch vrcholovejch sviní

vojtec

http://www.ct24.cz/kultura/42005-palach-16-25-1-1969-fotografie-rekne-vic-nez-slovo/<br />
Palach a Palachův týden v televizi v neděli 18. 1. a další dny

milfina

Dneska jsem viděla dokument.. poselství Jana Palacha (čt2).. Pouštěli tam rozhovor, který byl nahrán v posledních chvílích jeho života.. Jan Palach tam sám říkal, že se nechtěl zabít, jen se popálit.. Pro mě není sebevrahem.. a je pravda, jak v dokumentu taky zaznělo, že o té době a Janu Palachovi novodobá generace nic neví. Tak ho nesuďte, prosím... <br />
Ať odpočívá v pokoji...

FoX

xenofon: pokud by zabil i nektere dalsi lidi tak by hrdinou nebyl, protoze by se dosadil do role soudce nad zivoty ostatnich, ktera nalezi jenom Bohu a jenom Buh muze rict kdo z tech lidi ktere by pripadne zabil byl dobry a kdo ne...<br />
<br />
metod: "Přičitatelnost a odpovědnost za nějaké jednání může být snížena a dokonce potlačena neznalostí, roztržitostí, násilím, strachem, návyky, bezuzdnými vášněmi a jinými psychickými nebo sociálními činiteli." (KKC 1735)<br />
<br />
- mozna se da Palachova obet zaradit mezi "jiné sociální činitele"

FoX

Proč mi na signálech přijde že je monoteismus prezitek?...jak je mozne, ze na signalech jsou stovky dalších bohů, kteří můžou soudit všechny ostatní lidi, bohové kteří poznají co je dobro a co je zlo, bohové kteří jsou neomylní a dokonalí?...<br />
pokud uděláte boha sami ze sebe, tak uz nebude ve vasem srdci misto na toho skutecneho Boha...<br />
metod, Johan, Papo a dalsi rozhodli o tom ze Palach je spatny...smula Hospodine, Ty uz do toho nemas co mluvit, tihle chytraci to rozhodli za Tebe...taky uz je za Tebe rozhodnute, ze Zlin je pravdepodobne horsi nez Sodoma a Gomora dohromady a ze ze Zlina nic dobreho vyjit nemuze...kluci, na co jeste potrebujete Boha?

honza17

Tomáš Halík: Palach nebyl sebevrah, ale oběť.<br />
http://www.christnet.cz/magazin/zprava.asp?zprava=17138

róza

Fox:<br />
metod, Johan ani Papo se nerozhodli, že že Palach je špatný. jen řekli svůj názor, že jeho čin není správný ani následováníhodný (a že bylo těch inspirovaných dost). Je to čin, který byl jistě ovlivněn jeho psychickým stavem, který nezvládl. Máme přece v životě následovat Krista, myslíte si někdo, že by bojoval tímto způsobem, že by nám chtěl dát takový příklad? Ale rozhodně Palacha neodsuzuji, pokud jednal podle svého svědomí (a to asi jednal), tak jednal jak to cítil, ale to ví jen Bůh, jaké byly jeho opravdové pohnutky a Bůh je nejen spravedlivý (zákon), ale i milosrdný. Je Otec.<br />
Stejně, pokud se chtěl jen popálit a ne zemřít, tak by skončil v blázinci a moc by se o něm nevědělo a asi by ničemu nepomohl. ?!?<br />
Jo a co máte pořád všichni s tím Zlínem?

metod

Fox: Ach jo, Palach se polil hořlavinou a zapálil, o tom je to řeč, copak to nechápeš? Brblat takový klišé, že vás to furt baví. Ano díky Adamovi můžeme rozpoznat co je dobré a zlé, a díky tomu katechismu můžeme rozpoznat co je to sebevražda. Jsem rád že to bereš do ruky.

Vianney

Sv. Maxmiliána Kolbeho z toho vynechte. Jeho sebeobětování zachránilo život druhého člověka, Palach se s tímhle srovnat nedá. Já se přiznávám, že Palachův čin dost dobře nechápu. Jak chce s něčím bojovat tím, že se zabije? Kolbe byl o něčem jiném.

makabrozni-spelunka

jan palach chtel vyburcovat lidi, aby se nesmirili se sovetskou okupaci. neprislusi nam ho soudit. asi malokdo si umime predstavit, jak silne tu dobu prozival, kdyz se nakonec odhodlal k takhle definitivnimu cinu.<br />
srovnavani se sv. Maxmilianem Kolbem mi zas tak zcestny neprijde. tech, komu tohle srovnavani nesedi, bych se chtela zeptat, jak by zhodnotili dobrovolnou smrt jeste jinyho cloveka. jedna pani, ktera jako dite prezila terezin a osvetim, vzpominala na jistyho mladyho kluka, zacinajiciho herce asi, kterej byl pro vsechny deti v terezine i potom v osvetimi velkou oporou. v terezine si s nima hral, zpivali spolu, potaji je ucil, v osvetimi uz samozrejme nic takovyho neslo. jednoho dne se rozhodlo, ze nektery z terezinskejch deti pujdou do plynu. deti netusily, co je ceka, ale baly se samozrejme. a tenhle kluk se dobrovolne rozhod, ze pujde do toho plynu s nima, aby se nebaly. dobrovolne se vydal na smrt, cestou si s tema detma povidal, uklidnoval je. nikomu zivot nezachranil. a ted mi teda reknete, jesi je takovahle smrt taky ve vasich ocich zbytecna a odsouzenihodna.

Zobrazit 73 komentářů »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Tento blog je součástí s.magazínu, který připravuje Redakce signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Ondřej Válka