Zemřel František Křižík

22. 1. 2009 0:00
Rubrika: Nezařazené

"Nikdy se nevzdám přesvědčení, že pro konzumenty i stát by bylo výhodnější založit soustavnou elektrizaci na soukromém podnikání bez jakýchkoliv privilegií a úlev."


Toto jsou slova českého vynálezce a elektrotechnika Františka Křižíka, který právě dnes před 68 lety zemřel. Určitě by se o tomto jeho výroku mohla rozpoutat dlouhá politická debata... mne by však zajímaly názory i "hlav nepomazaných".

 František Křižík se narodil 8. července 1847 v Plánici u Klatov v chudé rodině ševce a posluhovačky. Byl nazýván českým Edisonem (dokonce se narodil ve stejném roce). V Praze začal studovat německé reálné gymnázium na Malé Straně. V prvním ročníku propadl z němčiny a tak mohl (ke své radosti) přestoupit na české reálné gymnázium v Panské ulici. Křižík sám sebe nepovažoval za dobrého studenta. Dokonce ani neodmaturoval a na techniku jej r. 1866 přijali jako mimořádného posluchače.

Zásadně ho ovlivnila jeho práce na železnici. Nejprve začal pracovat v Kaufmannově továrně na telegrafy a návěstidla. Pracoval jako opraváč telegrafních přístrojů. V té době také začíná vynalézat. Jeho prvním vynálezem bylo dálkově ovládané elektrické návěstidlo. R. 1878 sestavil blokovací zařízení, které bránilo srážkám vlaků.

Téhož roku může na pařížské Světov výstavě obdivovat elektrické světloruského vynálezce Jabločkova. Inspirován vynalézá r. 1880 svou diferenciální obloukovou lampu, která je veřejnosti představena r. 1881 na výstavě v Paříži. Křižík zde slaví triumf. Jeho diferenciální obloukovka e samočinnou regulací vzdálenosti uhlíků získává zlatou medaili mezi padesátkou podobných zařízení!

O Křižíkův patent projevila zájem řada evropských firem. Křižík si ponechává práva pro České země, pro cizinu patent prodává. Kvůli právu na svůj vynález se dostává do sporu s firmou Siemens und Halske, ta podává na Křižíka žalobu, kterou ale německý patentní úřad zamítl a zpětně přiznal k 15. 4. 1882 jako samostatný říšskoněmecký patent č. 16297. 18. 8. 1881 představuje Křižík lampu v plzeňském divadle. R. 1884 založil továrnu, jejímuž vzniku pomohly především peníze získané za prodej patentních práv.

Křižík se také přihlásil do konkurzu na osvětlení obnoveného Národního divadla. Podmínky a průběh soutěže ho však přinutily svou nabídku stáhnout. Měl totiž propůjčit jen své jméno Edisonovu řešení, které by realizoval Němec Bruckner. Přesto ale Křižík následujících 30 let dohlížel na osvětlení naší první scény.

R. 1891 začala v Praze jezdit první elektrická tramvaj. Křižík provozoval linku z Letné na pražské výstaviště a později i na jiná místa. V tomto roce se totiž konala Jubilejní výstava, na které se Křižík podílel instalací osvětlení a dalších zařízení - obdiv sklidila především Křižíkova světelná fontána.

S jistou nadsázkou se dá říct, že ovládl český trh s elektřinou. Svým zařízením vybavil 130 elektráren, první na Žižkově r. 1889. Postavil také tři automobily na elektrický pohon. Dále elektrickou mlátičku a elektrické lokomotivy (500 V). Ty začal provozovat na trati Praha - Zbraslav. R. 1903 následoval provoz na trati Bechyně - Tábor (1400 V).

Začátek 20. století přináší Křižíkovi řadu finančních problémů. R. 1913 se dostává do problémů se splacením úvěru u Pražské úvěrní banky. R. 1917 tato banka přebírá Křižíkův závod. 

František Křižík zemřel 22. ledna 1941 ve Stádleci u Tábora. Je pohřben na vyšehradském Slavíně.

 /růžetrnitá/

Sdílet

Komentáře

makabrozni-spelunka aaa, krizik, muj oblibenec :)

pavliCZECH Tak jako o Křižíkovi bysme mohli vyprávět legendy... :-)

Katka Doleželová (Katulda) Tak vyprávějte... :-)

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Tento blog je součástí s.magazínu, který připravuje Redakce signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Ondřej Válka