Sv. Bernard z Clairvaux

19. 8. 2009 0:00
Rubrika: Nezařazené

Vraťme se do středověku, abychom poznali teologa, filozofa, učitele církve a člena nově vzniklého cisterciáckého řádu, sv. Bernarda z Clairvaux.


Jako správný člen významného šlechtického rodu se narodil na hradě – roku 1090 poblíž Dijonu. Podle legendy se Bernardově matce ještě před jeho narozením zdál sen, že se jí narodí pes s rezavou skvrnou na hřbetě. Podle jejího zpovědníka to mělo znamenat, že se jí narodí syn, který bude jako věrný pes střežit dům boží a štěkat na všechny nepřátele víry. Bernard byl skutečně k víře velmi připoután a po studiu v klášterní škole odešel v 19 letech s dalšími třiceti druhy na otcovy statky v Chatillonu a zde se připravovali na vstup do řehole. To se jim podařilo a r. 1112 vstoupili do cisterciáckého kláštera v Citeaux. Jednalo se o tehdy naprosto nový řád (papež jej povolil r. 1100).


Vynikal ctnostným životem a disciplínou. R. 1115 byl zvolen za představeného nové komunity v Clairvaux. Ve 25 letech přijal kněžské svěcení a hodnost opata a vydal se budovat nový klášter. Vedle modlitby se věnoval apoštolské činnosti a učil se ovládat svoji prudkost. Dovedl být rozhodným a vůdčím a pozitivně ovlivňoval také druhé lidi.


Poslechl biskupa a svá kázání začal psát – k jeho spisům patří např. Chvály Mariánské nebo O milosti a o svobodné vůli. R. 1128 byl na církevním sněmu v Troyes pověřen, aby sepsal řeholní pravidla pro nový rytířský řád templářů.


Po smrti papeže Honoria II. došlo při volbě jeho nástupce k rozkolu – byl zvolen Inocent II., odpůrci však zároveň volili Ankléta II. Bernard svou výmluvností zklidňoval spory mezi papežem a francouzským králem a posiloval důvěru v papeže. Spory ukončila smrt vzdoropapeže a r. 1145 byl papežem zvolen Bernardův žák Evžen III., který se i dále radil se svým bývalým učitelem.


V té době dobyl mosulský panovník Edessy jako klíčové místo k Jeruzalému. Papež Evžen poslal Bernarda jako hlasatele křižácké výpravy. Dále byl papežem poslán, aby posoudil zjevení a knihu abatyše Hildegardy z Bingenu, ke které se vyjádřil, že v knize uvedená zjevení mají nadpřirozený charakter, ale pochopí je jen ten, jehož srdce bude proniknuto láskou k Bohu.


Na konci života, kdy už byl zesláblý, jej biskup ještě povolal do Met, aby tady urovnal krvavý spor šlechticů s měšťany. Onemocnění se mu ale už nepodařilo přemoct a 20. srpna 1152 zemřel.


Po dvaceti letech (18. ledna 1174) jej papež Alexandr III. svatořečil a r. 1830 jej papež Pius VIII. prohlásil za učitele církve.


Sv. Bernard je patronem včelařů a voskařů, Janova a Gibraltaru a je vzýván jako pomocník v hodině smrti a proti dětským chorobám.


Bývá znázorňován jako cisterciácký opat s drakem, knihou, psem, úlem a lebkou.

/Katulda/

Zobrazeno 5273×

Komentáře

haterka

Nejsem si tak úplně jistá, že "štěkání na nepřátele víry" je správným křesťanským postojem. Pokud je mně známo, máme své nepřátele milovat a modlit se za ty, kteří nás pronásledují (Mt 5, 43-48; Lk 6, 27-28; Řím 12, 14).

Johan

Haterka. Moc ne. Víte to o tom dialogu je dost poplatné době a dobové filosofii - "zlatým šedesátým letům". Buďme rádi, že je za námi doba, kdy lidé trpěli v komunistických kriminálech a papežové psali encykliky jako "Pacem in terris", které bachaři ukazovali vězňům na důkaz toho, že je papež hodil přes palubu a jejichž pravosti vězni nevěřili. Buďme rádi, že je to za náma. Omnia instaurare in Christo. Ježíš Kristus je stejný včera i dnes i navěky (Žid 13, 8). Si quis non amat Dominum nostrum Jesum Christum, sit anathema, Maran Atha. (1 Cor 16, 22)

haterka

Děkuji panu Podivenovi za jeho reakce. Souhlasím s tím, že někdy je potřeba i štěknout nebo vycenit zuby, ale neměl by to být prostředek první volby.<br />
Pokud jde o Bernarda z Clairvaux doporučuji článek z revue Theofil:<br />
http://revue.theofil.cz/krestanske-osobnosti-detail.php?clanek=505

Podiven

Malinko mi tu chybí něco o jeho sporu s opatem Sugerem ze Saint-Denis, a také o Abélardovi...

Katka Doleželová (Katulda)

Tak to klidně doplň :)

Daniel Zouhar

Pěkný článek. Děkuji za tyto fakta, která mohou každému alespoň čáastečně osvětlit život tohoto světce. <br />
Jen menší poznámka - není památka sv.Bernarda až zítra?

Johan

Zrovna jsem chtěl napsat poznámku o Abelárdovi, když jsem si všiml, že už reagoval Podiven.<br />
<br />
Bernard napadl bludné Abelárdovo učení o sv. Trojici (Abelárd na základě svého nominalismu dochází v podstatě k trojbožství). Abelárd ke konci života své bludy odvolal a vykonal kajícnou pouť ke sv. Bernardovi.<br />
<br />
Jinak mne velmi těší, že se Signály nezdráhají připomenout svěce "štěkajícího na nepřátele víry" a hlasatele křížové výpravy.

Katka Doleželová (Katulda)

Danieli, jj, jasně... až zítra... myslela jsem, že jsem to do textu napsala... ale asi nee :)

Padre

Ahoj možná se pletu já, nebo je to podle jiných pravidel. Sv. Bernarda je 20. srpna.

Katka Doleželová (Katulda)

Padre: víš, ono stačí mrknout na těsně předchozí komentář :-D

Podiven

Pes, který štěká, nekouše :-)

Johan

Haterka. Myslíte si, že byl sv. Bernard špatný křesťan?Neměl by se "vyškrtnout" ze seznamu svatých, protože má paní Haterka pochybnost o jeho křesťanském postoji? Myslíte, že nemiloval nepřátele Církve, že se za ně nemodlil a nepřál jim spásu? Ach, Bože, tolik pýchy! A jen proto že si někdo plete lásku s pacifismem.

haterka

Hodnotit sv. Bernarda mi nepřísluší. Žil tak, jak to odpovídalo jeho době. Jenom si myslím, že v dnešní době nám už štěkání na nepřátele moc nepomůže. Budeme nanejvýš směšní jako ten pes, který štěká, ale nekouše. Nemluví se snad v dnešních oficiálních církevních dokumentech spíš o dialogu než o štěkání?

Podiven

Pes štěká, někdy i trochu kouše, aby nakonec vlk netrhal.<br />
Dialog je jistě roztomilé štěňátko, každý si ho pohladí. Kousnutí se bát nemusí, protože je bezzubé.

judita

Já o něm znám takové nádherné legendy a exempla - že vůbec nejedl a nespal, protože na věčnosti bude spaní času dost :-) a svou sestru nechtěl pustit do kláštera na návštěvu, rpotože se vdala a žila s manželem :-) a jednou mu dali omylem místo čisté vody olej a on ho vypil a nic nepoznal, protože mnohaletým postem ztratil chuťové receptory.<br />
Takový správný svatý fanatik... <br />
musel to být borec, ale i tak jsem ráda, že nejsemmnichem de monasterio in Clarevalenses...

JimReverend

"Víte to o tom dialogu je dost poplatné době a dobové filosofii..."<br />
zato Bernard poplatnej dobe nebyl, ze jo. haaahaaa.<br />
<br />
"Buďme rádi, že je za námi doba,"<br />
..kdy cirkev zakazovala stavky delniku, kteri zivorili na pokraji smrti, zatracujic takove hanebne jednani co hrich (inu roztomila neschopnost vymanit se z feudalniho uvazovani a pochopit, ze velkoprumyslovy podnikatel ani majitel manufaktury neni milujici vrchnosti).<br />
..kdy mel papez na dvore (nebo cem) sve roztomile deticky.<br />
..v niz mela cirkev moc nad zivotem a smrti, kterou nebylo nikterak nesnadne zneuzit pri prosazovani politickych ci ciste osobnich zajmu (dejme sanci osobnostnim mravnim defektum prosadit se naplno!).<br />
inu zlate case svate cirkve pred druhym vatikanem, pramenem vseho zla.<br />
(a takovych prikladu bychom vymysleli nejmene sto. treba i tisic. tolik podob ma moc "oprostena" od kritiky.)

Cinik

Co je špatného na encyklice Pacem in terris a z čeho v ní by se dalo soudit, že papež kohokoliv hodil přes palubu? Já bych to viděl naopak.

Cinik

@JR: Zato současný stav, kdy do výchovy a filosofie dne církve byly zavedeny jednazněčně sebedestruktivní principy, kdy biskupové kašlou na papeže i Kurii a podrážejí se mezi sebou (když např. biskup z Washingtonu DC nechá u sebe v diecézi chodit k přijímání Bidena, ač je to v rozporu se závazným rozhodnutím Kongregace pro vysluhování svátostí a ač Bidenův řádný ordinář mu chodit k přijímání zakázal), kdy biskupové i kardinálové podporují dehonestaci papeže, kdy jsou mnozí věřící kněžími vychováváni k vlažnosti ve víře a neúctě k Božím zákonům a přikázáním - to je ten pravý cíl, ke kterému jsme vždy směřovali, ano? <br />
<br />
Mimochodem, i ty nejaktuálnější z tvých připomínek přestaly být aktuální před první světovou válkou, půlstoletí před druhým vatikánským koncilem. <br />
<br />
A jinak - už kardinál Ditrichštejn (17. století) byl k představě milující vrchnosti velmi skeptický - většinu jeho korespondence tvoří kázání, napomínání, zastání a přímluvy ve věci zvůle vrchnosti vůči poddaným. <br />
<br />
Stejně tak velká část rozhodnutí jeho manského soudu se týkala vykořisťování poddaných vrchností a nutno říci, že dané kauzy se v drtivé většině dělí na dva typy: ty které manové prohráli a ty, v nichž sice se zvyšováním a zpřísňováním robotních dávek uspěli, ale nakonec po skončení soudu své požadavky na kardinálův nátlak &quot;dobrovolně a velkodušně&quot; zmírnili.<br />
<br />
Milující vrchnost byla ideálem, k níž se církev snažila vrchnost dotlačit, většinou marně.

JimReverend

cinik: nebavis se s debilem, tak tomu zkus přizpůsobit obsah sdělováneho. resp. neuváděj nerelevantní skutečnosti coby argumenty - to je vazne k smíchu. mam pocit, ze snad nečteš to, na co "reaguješ", nebo se snažíš vyvolat dojem, ze ti to jako "nedošlo", abys moh stočit řeč jinam. posledni dobou uz je to u tebe poněkolikaty a začínám toho mit fakt plný zuby. buď ses tak blbej, nebo to děláš schválně.

Cinik

Pokud Ti vadí mé odbočky, soustřeď se na meritum věci, ta je v příspěvku taky, a nehledej výmluvy. :-)

Cinik

JR: Jinak polopaticky: <br />
<br />
Některé věci jsou nadčasové, jiné jsou chybné úlitby době. Zjevně máme úplně odlišné představy o tom, co je a co není poplatné době. 60. léta jsou podle mne léta, která odstartovala jeden z nejhorších úpadků církve - minimálně v Evropě a USA. A argumenty, které jsi uvedla, abys to zpochybnila, v dané věci žádné argumenty nejsou, neb byly neaktuální dávno před tím, než 60. léta přišla.

JimReverend

mohl bys shrnout sve predstavy o tom, na co poukazuje muj prispevek, a dat nejak do souvislosti kazdy pseudoargument, ktery si uvedl? uz nevim, jak jinak. <br />
sorry, ale z toho, co delas, je mi vazne - bez prehaneni - spatne. nesnasim tupost.

Cinik

Tvůj příspěvek, zdá se, chce říci, že: <br />
<br />
a) to štěkání bylo též dobově podmíněné<br />
<br />
b) vysmýváš se myšlence, že 60. léta/2. vatikán přinesl církvi úpadek a jmenuješ neduhy té staré církve. <br />
<br />
Pokud ne , tak by ses měla zamyslet nad vlastními pseudoargumenty a přebytečnými větami.

JimReverend

presouvas teziste uplne jinam, snazis se nenapadne podstrcit ponekud jiny predmet mym argumentum - o kterem nebyla rec a ktery neni (kupodivu, ze jo?) ani jejich duvodem. cimz ty argumenty zdanlive bagatelizujes. <br />
to delas proc? protoze nemas na to, co sem napsala, co rict, kdyz by ses chtel drzet tematu? nebo proc?<br />
bud mas pocit, ze je protistrana nebo kdokoli, kdo to cte, natolik blej, ze si toho nevsimne, nebo doufas, ze se na to (jako obvykle) vykasle, aby vysvetloval, ze ses ponekud off road.

JimReverend

ad Cinik 23. 8. 2009 15:53<br />
<br />
prima. a ted jeste prosim uved do souvislosti sve sofisticke perlicky.

Cinik

JR: Zapomínáš na třetí možnost: že ses nevyjádřila dost srozumitelně.

JimReverend

cinik: mozna je jen slabej prijmac.

Katka Doleželová (Katulda)

Nemyslíte, že poslední komentáře tady nemají co dělat? Jestli je či není někdo z vás takový nebo onaký vážně nepovažuju za komentář, který je k tématu.

Zobrazit 28 komentářů »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Tento blog je součástí s.magazínu, který připravuje Redakce signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Ondřej Válka