Trest smrti

10. 10. 2009 0:00
Rubrika: Nezařazené

Dnes je Světový den proti trestu smrti. Jaké k němu ale zaujmout stanovisko?

 


 

10. říjen je Světovým dnem proti trestu smrti. Že tento svátek nezavedli a "neslaví" příznivci trestu smrti, je nasnadě. Jak je to vlastně s trestem smrti z pohledu křesťanů?

Křesťané nejsou v pohledu na trest smrti jednotní. Evangelikálové a část katolických tradicionalistů a konzervativců je spíše pro, katoličtí "liberálové" a liberální protestanti jsou spíše proti, ačkoliv zcela zobecnit se takový náhled nedá. Tím spíše, že např. katolická církev v této věci opravdu nemá jasno. Ač její učení tvrdí, že trest smrti je za určitých okolností přípustný, její biskupové i řada papežů mu v posledních dvou staletích poměrně hlasitě oponují. Přitom se ale nedá říci, že by katolík zastávající ten či onen názor byl v rozporu s církevním učením. Podstata rozporu totiž zpravidla leží mimo samotnou víru.

Katolická církev odmítá trest smrti obecně jako prostředek pomsty a přiměřeného trestu, což je pochopitelné, neboť takový přístup moc křesťansky nevypadá. Jádro celého problému shrnuje encyklika Humanae vitae, jejíž postoj nalezneme i v Katolickém katechismu, odstavci 2267. Stručně řečeno: katolická církev uznává oprávněnost trestu smrti za situace, kdy jde o jedinou efektivní obranu společnosti před útočníkem. Encyklika i katechismus ovšem dále obsahují poněkud problematické stanovisko, že vzhledem k současným možnostem stíhání a trestání zločinů, které vlády mají, nastává taková situace jen zřídka, pokud vůbec.

Inteligentnímu člověku je problém jasný. Jednak je zřejmé, že samotné církevní učení svou formulací rozhodně nedává k dispozici argument pro úplné zrušení trestu smrti, byť v mnoha státech, kde trest smrti existuje, jednoznačně popírá praxi, s níž je uplatňován. Další otázkou ovšem je samotná věcná pravdivost katolického stanoviska: zejména v případě patologických vrahů a organizovaných teroristů lze mít oprávněnou pochybnost o existenci spolehlivého způsobu, jak je zbavit nebezpečnosti. Ti první mohou ve vězení celé roky čekat na příležitost zabít si svého bachaře, ti druzí zase ve vězení provokují další brutální akce teroristických soudruhů, které mají vést k jejich vysvobození nebo výměně. A to nemluvím o zaostalých a rozvrácených zemích, kde jsou alternativní možnosti efektivního zneškodnění zločince takřka nulové, neboť nikdy nevíte, zda vámi doživotně uvězněný vydrží ve vězení alespoň týden.

Pokud bych měl říci svůj vlastní názor, tak se přiznám, že zdroj pro moje definitivní stanovisko leží mimo věrouku. Kdyby existovalo pouze hledisko o odstavec výše, byl bych na velkých pochybách, zda trest smrti má či nemá být. Další okolnosti: dostupná kvalita soudů (lhostejno, zda českých, amerických či čínských) a z ní plynoucí riziko omylu či zneužití, mi ale říkají jasně: trest smrti ne. Riziko, že lidé budou umírat v důsledku justičních omylů a justičních vražd (jen v Československu byly takto zavražděny stovky lidí), je větší než riziko, které pochází od těch, co ani ve vězení nebudou zcela "zabezpečeni". IMHO čeští katolíci by tento den držet měli. (Sorry, Martine...)

 

Sdílet

Komentáře

Albrecht Pri soucasnem stavu soudnictvi a pravnich norem trest smrti samozrejme ne.<br />
Principielne pro nej ale jsem,protoze samotny Pan proti nemu nikdy nic nerekl a Cirkev ho neodmitala.

Cinik A co ta cizoložnice, co měla být ukamenována? Nebyla to svým způsobem dost důrazná řeč?

honza17 Cinik: Dobrý článek. Já jsem proti trestu smrti. Myslím, že uvězněného a odzbrojeného pachatele nelze popravovat. Na bachaře si může políčit i člověk, který vraždu nespáchal a sedí třeba za ozbrojenou loupež. Spíš bych ozbrojil bachaře a dával pozor než už dopředu někoho popravoval - co by kdyby.<br />
U těch teroristů je to věc jiná, tam by se dalo diskutovat. Popravený se může stát mučedníkem a mít následovníky. Viz Che Guevara.<br />
Důležité je, že trest chápeme jako obranu společnosti před nežádoucím jednáním, nikoli jako čistě sankci pro pachatele.

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Tento blog je součástí s.magazínu, který připravuje Redakce signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Ondřej Válka