Neposkvrněné početí Panny Marie

8. 12. 2009 0:00
Rubrika: Nezařazené

Jedno z nejmladších dogmat je věnováno osobě Panny Marie. Učitelský úřad Církve tím uznává, že Marie byla zbavena poskvrnění prvotního hříchu, který lidé nosili již od Adama a Evy, aby mohla světu porodit Pána a Spasitele. Ten, kdo vymezil tento závažný článek víry, byl papež Pius IX., kdy jej vyhlásil dne 8.prosince 1854.


Liturgická oslava Neposkvrněného početí se konala v prvotních dobách na východě. Od 9.století pak přešla z Konstantinopole do jižní Itálie, která se tehdy stala součástí Byzantské říše. Koncem 11.století zavedl slavení tohoto svátku ve své diecézi sv. Anselm z Canteburry. V té době se začínají náznaky toho slavení projevovat i v dalších zemích. Například u nás je o ní z tehdejší doby zmínka v Opatovickém homiliáři. Větší slavení tohoto svátku se vžilo kolem roku 1200 a od roku 1476 Sixtus IV. jemu rozšířil působnost na celou církev.

 

Zobrazeno 4631×

Komentáře

zirafa

Nedávno jsme se nemohli shodnout, zda Neposkvrněné početí Panny Marie znamená, že Maria v životě nikdy nehřešila. Je tu někdo moudrý, kdo by poradil? :)

Cink

já myslím, že v bibli se o jejím hřešení nepíše, Neposkvrněné početí znamená, že se narodila čistá bez prvotního hříchu, logicky by se dalo předpokládat, že tedy nemá-li tuto predispozici k ostatním hříchům, přítomnost oněch ostatních hříchů je tedy nulová.. ale co já vím...

Adalberto

Je to přesně tak, jak píše Cink.<br />
Počata (a narozena) bez prvotního/dědičného hříchu => žádné hříchy v dalším životě.

zirafa

Díky za odpovědi.<br />
Teď mě jěště napadlo (a nestihla jsem to promyslet, spíš tak přemýšlím...) - když jsme při křtu zbaveni (je z nás smyta) dědičná vina/hřích, jak to že pak hřešíme? <br />
Že já hloupá skončila s tou teologií, už jsem to mohla vědět :)

Adalberto

Kompendium KKC:<br />
77. Následkem prvotního hříchu není lidská přirozenost zcela zkažená, ale je zraněná ve svých přirozených silách, podléhá nevědomosti, utrpení, vládě smrti a je nakloněna ke hříchu...<br />
<br />
(Vzdělávat se v nauce je povinnost.)

Daliluh

Ale tempo je individuální...

Adalberto

Mno, tohle je tak materie nejpozději do 1. sv. přijímání. ;-)

zirafa

Kompendium teď nemám u sebe, jsem na chalupě, a v KKC na netu se neumím moc orientovat, tak jsem hledala jinde. <br />
Pořád to moc dobře nechápu - představme si dvě premisy - 1) Kdo nemá dědičný hřích, nikdy nehřeší. 2) Křtem je člověk zbaven dědičného hříchu. Když na to tak koukám, vychází mi z toho úsudek - Člověk, který je pokřtěn, nehřeší. Ale tak to není. Kde mám tedy chybu?<br />
Tohle jsme na přípravě na 1. svaté přijímání nebrali (tedy ty premisy ano, na úsudek jaksi nedošlo...).

Daniel Zouhar

zirafa: nic proti, ale jelikož je v obou premisách užito prvku dědičný hřích, tak musí být nutně předmět "dědičného hříchu" i v závěru. Jak samozřejmě víš, tak dědičný hřích a hřích není totéž. Co je to dědičný hřích už víš minimálně z toho, co zde napsali ostatní. Doporučuji ti si definovat, co je to hřích v pojmu logismů, tedy již ovlivněný tvými skutky za tvého života.

hadovec

a jak je možné, že Marie se narodila bez dědičného hříchu? vždyť její rodiče byli, předpokládám, "normální". a jak se na to vůbec přišlo, že byla počatá bez prvotního hříchu? píše se o tom někde v Bibli?<br />
děkuju za případnou odpověď:-)

zirafa

daniel: Nemusí, myslím... Je to střední člen, v úsudku ti vypadne.<br />
Pořád mi to nedává odpověď na moji otázku.<br />
Nechci teda působit jako prudič, jenom mě to napadlo a zajímá mě to, je mi jasný, že něco chápu blbě, tak se na to ptám podle hesla "líná huba holý neštěstí".

Daniel Zouhar

No i kdyby, tak se nejedná vždy o totéž. Když bychom vzali v potaz, že by jsi ty byla vysvobozena z dědičného hříchu, tak to neznamená, že na tebe neútočí různé vášně a další věci zlé. Ani Ježíš vůči tomu nebyl imunní, protože byl také člověkem (viz pokoušení na poušti, vyhnání penězokazců z chrámu apod.). Také se dokázal rozhněvat nebo jinak selhat, ale nikoliv fatálně, vždy v rámci zdravých mezí a míst v Písmě o tom najdeme bezpočet. Panna Maria byla osvobozena z pout dědičného hříchu, ale nestala se někým zcela dokonalým. Také si mohla udělat bolístku na těle, rozdrásat si ruce či cokkoliv jiného. I nadále byla člověkem a také se tak chovala.

zirafa

Jestli tedy byla nadále člověkem a tak se i chovala, tak hřešila? Pokud nebyla zcela dokonalá, tak hřešila?<br />
Píšeš, že křtem je člověk vysvobozen z dědičného hříchu a Maria byla osvobozena z pout dědičného hříchu - kde je rozdíl?<br />
Nepochybuju o tom, že rozdíl tam je, jenom nevím kde...

zirafa

Jo a ještě - nemyslím si, že by Ježíš selhal. Rozhněvání v chrámu není selhání, ale normální reakce na to, co se tam dělo. Kdyby tam přišel a hezky by je poprosil s úsměvem na rtech, asi by to nikdo moc neřešil. Takhle důrazně to bylo jasné každému :)

wolfhauptmann

Adalberto: Lidé, kteří toto nevědí, běžně pracují například na DCŽM jisté diecéze. A ještě prohlásí, že oni se nepotřebují v tomto vzdělávat, protože jim to k ničemu není, že podstatné je, že mají osobní vztah k Bohu a radost ze života, což mně podle nich chybí.<br />
<br />
Dále takoví lidé prohlašují, že ustanoveními II. vatikánského koncilu se ruší ustanovení vydaná před ním, pokud nebyla jím výslovně potvrzena (maje na mysli právě Neposkvrněné Početí a Magisterium).

Adalberto

zirafa: My jsme dědičný hřich měli, křtem nám byl "smazán". Panna Maria ho nikdy neměla, byla počata BEZ něho, tedy se ji vyhly i všechny následky s tím související - nehřešila, podle některých podání dokonce ani nezemřela (smrt je taky následek DH), ale jen "zesnula".<br />
<br />
hadovec: V bibli o tom samozřejmě zmínka není, je to něco, v co "Církev vždycky věřila" - Tradice, a bylo to slavnostně vyhlášeno jako dogma - učení Magisteria (viz tento článek), a jak všichni dobře víme, zdrojem zjevení a tedy nauky jsou Písmo, Tradice a Učiteský úřad církve.

MiroslavKratochvíl

Adalberto: zdrojem zjevení není učitelský úřad církve!! <br />
<br />
Zdrojem zjevení je Bůh, který se zjevil člověku tím, že mu postupně činy i slovy zjevoval své tajemství. <br />
Učitelskému úřadu církve je svěřen úkol autenticky vykládat Boží slovo, které je zaznamenáno v Písmu a Tradici.

Adalberto

Dík za opravu, sem věděl, že to píšu nepřesně...

Olin

Boží slovo Bible jasně říká, že všichni jsem zhřešili a jsme daleko od slávy Boží. (Římanům 3/23). Tedy kromě Pána Boha-Otce, Syna Ježíše Krista a Ducha Svatého byli a jsou ostatní lidé hříšní. Dle mého Bůh si mohl vyvolit kohokoliv ze žen, které v té době žily, vybral si pannu Marii

LukášD

Maria nebyla ZBAVENA dědičného hříchu, ale UCHRÁNĚNA od něj. Zbaven můžu být něčeho, co už mám, kdežto uchráněn můžu být něčeho, co bych teprve mohl mít, ale co dosud nemám. Dost podstatný rozdíl.

Zobrazit 20 komentářů »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Tento blog je součástí s.magazínu, který připravuje Redakce signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Ondřej Válka