Tento herec, loutkář, režisér a výtvarník se narodil 16. ledna 1892 ve Strakonicích.
Původně to byl profesor matematiky a kreslení, loutky však měl rád už od dětství a nakonec v roce 1917 v Plzni založil Loutkové divadlo Feriálních osad.
O dva roky později podle jeho návrhu vyřezal řezbář Karel Nosek novou loutku. Ve fraku, bílých rukavicích, dřevácích a s nerudným výrazem se objevil Spejbl. A v roce 1926 Hurvínek.
Postavičky byly u diváků oblíbené, hrály se s nimi dokonce dva druhy představení - pro děti a pro dospělé. Zvláště v těch pro dospělé vynikl Skupův humor, ovlivněný dadaismem - komolení slov, přeříkávání se, bezobsažný obsah, neologismy... Spejbl vláčel frak po zemi a pohyboval se loudavě se svěšenou hlavou. Hurvínek kulil oči a oba spolu vedli krátké a vtipné dialogy.
V roce 1930 zakládá Skupa zájezdní Plzeňské loutkové divadlo a v představení Revue jaksi z donucení se k loutkám přidává Mánička, pes Žeryk a nakonec i Bábinka (původně paní Drbálková). Od té doby Skupa tvořil jedno úspěšné představení za druhým, i přes překážky v podobě nacistického a potom komunistického režimu. Mluvil obě hlavní loutky najednou, Spejbla basem a Hurvínka fistulkou. A vychoval si i následníka, Miloše Kirschnera, který po Skupově smrti v roce 1957 vedl divadlo i interpretoval postavičky.
Ve videu můžete porovnat, jak se liší Skupův hlas od Kirshnerova a prohlédnout si pár fotek.
//www.youtube.com/watch?v=uVfnOll-oac
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.