Dne 9. července skončil 1. konstantinopolský (cařihradský) ekumenický koncil, který byl svolán v květnu toho roku. Zúčastnilo se jej kolem 150 biskupů - z východní části církve. Biskupové Západu zasedali předtím na jaře v Akvileji.
Zajímavosti koncilu:
- svolán císaři Gratianem a Theodosiem I.
- během koncilu zemřel biskup Meletios z Antiochie, který mu předsedal
- na koncilu bylo obnoveno vyznání víry z prvního nicejského koncilu - vyznáváme jej během bohoslužeb a je známo jako nicejsko-cařihradské symbolum (vyznání víry)
Koncil se vyslovil proti některým bludům ariánství, semiariánství, sabellianismu a penumatomachů
V řecké tradici je k tomuto sněmu přidáváno několik kánonů (pravidel), z jiného synodu konaného v Cařihradě v roce 382, které však nebyly papežem a západními biskupy přijaty. Západní církev však akceptovala symbolum, potvrzené a vyjasněné po odchodu macedoniánů (pneumatomachů) zvláštní větou potvrzující božství Ducha svatého „Pána a Dárce života, který od Otce vychází, který s Otcem i Synem je stejně uctíván a oslavován, který mluvil skrze proroky." Do této věty západní církev vkládá ještě dodatek „Filioque", který se stal předmětem teologických sporů mezi východní a západní církví, takže západní podoba tohoto symbola zní: „Pána a Dárce života, který z Otce i Syna vychází, který s Otcem i Synem je stejně uctíván a oslavován, který mluvil skrze proroky."
Zdroj: Z knihy Hubert Jedin, Malé dějiny koncilů, Česká katolická charita, Praha 1990. Přel. K. Dolista.
http://revue.theofil.cz/revue-clanek.php?clanek=282
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.