Přesně před padesáti čtyřmi lety, tedy 7. listopadu 1957, sjelo z pásu prvních padesát prototypů nového automobilu, který se na trhu objevil s názvem Trabant (P50).
„…zatím ještě nikdo není schopen říci: „Trabant“ stojí tolik a tolik marek! (…) Odvážní optimisté doufají v sumu, za niž by bylo možné pořídit si k motocyklu s postranním vozíkem snad jen ještě čtvrté kolo a ochranu proti dešti. Tato suma je stejně nesmyslná, jako nepodložená čísla, jež vytrubují do světa zlí proroci a jimiž hned od začátku tomuto tak toužebně očekávanému příteli – kterým má Trabant být - připisují nějaký nedostatek…“(IMS 25/57 – Trabant)
V době své výroby byl Trabant moderní a „toužebně očekávaný přítel“, jak jej označil tehdejší německý časopis Motor Sport, který o něm dále píše: „Zářivě červený vůz, který nám byl předveden, překvapuje již na první pohled, neboť ten kdo očekával vysloveně malý vůz, nebo dokonce vozítko velikosti Velorexu, s údivem zjišťuje, že se v případě „Trabantu” jedná o naprosto plnohodnotný osobní vůz, který se svou velikostí a tím pádem i pohodlností příjemně odlišuje od jiných konstrukcí stejného výkonu. Tento dojem umocňuje především zdařilý tvar pontonové karosérie, harmonicky tvarované od poměrně mohutné přídě až k zádi.“
Trabant během svých let slávy vystřídal několik typů. Nejrozšířenějším se stal asi Trabant 601, který byl k mání mezi lety 1964 – 1988 (téměř 27 let) a za tu dobu ho bylo prodáno rekordních 2 821 057 kusů. Zajímavostí je, že v roce 1966 se tento typ v mírně přepracované podobě objevil i s plátěnou střechou a nesl označení Kübel. Vyráběl se ve dvou variantách, přičemž jedna byla určena výhradně pro armádu a druhá pro lesníky a zemědělce. Později se dokonce objevuje i civilní provedení pojmenované Tramp.
Špatná ekonomická situace automobilky a nezájem zákazníků způsobily, že dne 30. dubna 1991 sjel z výrobních pásů ve Zwickau poslední Trabant (typ 1.1.), a tak byla slavná éra tohoto vozidla u konce.
Trabant však zůstává ve velké oblibě u automobilových nadšenců a německá firma Volkswagen dokonce už několik let připravuje návrat Trabantu (ve značně renomované podobě) zatím alespoň na své německé trhy.
I to nám napovídá, že v tomto kšeftu tenkrát soudruzi z NDR chybu neudělali.
Zdroje: http://cs.wikipedia.org/wiki/Trabant a http://www.trabant.cz/
„…zatím ještě nikdo není schopen říci: „Trabant“ stojí tolik a tolik marek! (…) Odvážní optimisté doufají v sumu, za niž by bylo možné pořídit si k motocyklu s postranním vozíkem snad jen ještě čtvrté kolo a ochranu proti dešti. Tato suma je stejně nesmyslná, jako nepodložená čísla, jež vytrubují do světa zlí proroci a jimiž hned od začátku tomuto tak toužebně očekávanému příteli – kterým má Trabant být - připisují nějaký nedostatek…“(IMS 25/57 – Trabant)
Moderní a „toužebně očekávaný přítel“, jak jej označil tehdejší německý časopis Motor Sport, který o Trabantu dále píše: „Zářivě červený vůz, který nám byl předveden, překvapuje již na první pohled, neboť ten kdo očekával vysloveně malý vůz, nebo dokonce vozítko velikosti Velorexu, s údivem zjišťuje, že se v případě „Trabantu” jedná o naprosto plnohodnotný osobní vůz, který se svou velikostí a tím pádem i pohodlností příjemně odlišuje od jiných konstrukcí stejného výkonu. Tento dojem umocňuje především zdařilý tvar pontonové karosérie, harmonicky tvarované od poměrně mohutné přídě až k zádi.“
Trabant během svých let slávy vystřídal několik typů. Nejrozšířenějším se stal asi Trabant 601, který byl k mání mezi lety 1964 – 1988 (téměř 27 let) a za tu dobu ho bylo prodáno rekordních 2 821 057 kusů. Zajímavostí je, že v roce 1966 se tento typ v mírně přepracované podobě objevil i s plátěnou střechou a nesl označení Kübel. Vyráběl se ve dvou variantách, přičemž jedna byla určena výhradně pro armádu a druhá pro lesníky a zemědělce. Později se dokonce objevuje i civilní provedení pojmenované Tramp.
Špatná ekonomická situace automobilky a nezájem zákazníků způsobily, že dne 30. dubna 1991 sjel z výrobních pásů ve Zwickau poslední Trabant (typ 1.1.), a tak byla slavná éra tohoto vozidla u konce.
Trabant však zůstává ve velké oblibě u automobilových nadšenců a německá firma Volkswagen dokonce už několik let připravuje návrat Trabantu (ve značně renomované podobě) zatím alespoň na své německé trhy.
I to nám napovídá, že v tomto kšeftu tenkrát soudruzi z NDR chybu neudělali.
Zdroje: http://cs.wikipedia.org/wiki/Trabant a http://www.trabant.cz/
Chtěl bych jako veterána Trabant Tramp
Jo jo, já to stále říkám Trabošek, nejlepší auto co jsem kdy měla :)
Těch otřepaných vtípků k Trabantům! "Znám jenom jeden poločas rozpadu: Dva kilometry. To je poločas rozpadu Trabanta na dálnici." nebo: "Teď tu žvýkačku nevyhazuj. Jede Trabant, tak ať tam nezůstane přilepený."
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.