400 úderů aneb Nikdo mne nemá rád

6. 2. 2012 9:28
Rubrika: osobnosti

Francois Truffaut - významný francouzský filmový režisér, scenárista, herec a teoretik se narodil 6. února 1932 v Paříži.


Matka při narození neuvedla do křestního listu jeho otce a v ranném dětství jej vychovával babička. Až ve věku 10 let, po babiččině smrti, žije v domácnosti s matkou a nevlastním otcem.
Utíká často z domova, chodí za školu (je možné se tomu divit nebo to odsuzovat vzhledem k rodinným poměrům?) ... a vysedává po kinech.
Truffaut, pocházející z chudých poměrů (z kterých později těžil ve svých filmech), nakonec několik let bydlel u slavného francouzského kritika a teoretika Andrého Bazina, s nímž dokázal nekonečné hodiny rozmlouvat o filmech. Stále častěji se setkával ve filmových klubech se stejnou skupinkou mladých, posedlých filmovým médiem a dohromady začali pokládat základy „francouzské nové vlny“ kinematografie.
Truffaut - režisér
V roce 1959 natočil po několika krátkých filmech celovečerní debut Nikdo mě nemá rád (Les quatre cents coups), kde se vypořádává s trpkými vzpomínkami na dětství bez toho, aniž by měl tendence diváka citově vydírat. Snímek vypráví osudy Antoina Doinela, mladého hrdiny, tvořícího v podání patnáctiletého Jean-Pierre Léauda režisérovo alter ego. K jeho postavě se Truffaut vrátil ještě v dalších čtyřech filmech tzv. "doinelovského cyklu", kde zachycuje svého hrdinu v různých životních obdobích a současně s postavou dospívá a stárně jeho představitel. Cyklus je neosobnějším článkem režisérovy tvorby, nikde jinde tak hluboce nečerpal z vlastního života.
Francois Truffaut natočil jednadvacet celovečerních filmů. V pouhých dvaapadesáti letech jeho život tragicky ukončil nádor na mozku. Každý jeho film je výjimečný a osobitý. I když mu později kolegové vyčítali, že točí filmy, proti kterým se jako mladý  kritik bouřil, vždycky točil nezaměnitelné snímky s charakteristickým rukopisem. Jeho filmy jsou především o lidech a jejich vztazích, často milostných. Láska a smrt, témata objevující se takřka v každém jeho díle, často jako nerozdělitelně spjaté elementy, vedoucí jeden k druhému. Láska v Truffautových vážných filmech dovádí postavy k sebedestrukci (Jules a Jim, Žena odvedle, Deník Adély H., Hebká kůže), dochází do takových mezí, že jen smrt je možným vyústěním.
Ačkoli mnohé Truffautovy postavy naplní tragicky svůj osud, nikdy nejde o emotivně vypjaté scény, kde je potřeba vytahovat kapesníky, naopak jsou zachyceny až s takřka cynickou nezúčastněností.
Truffaut se nebál experimentovat, zkusil science fiction (451° Fahrenheita), kde se mnohem na rozdíl od většiny děl žánru zaměřil především na postavy a vyznal se ze své druhé životní lásky - ke knihám. Zajímavý je jeho gangsterský film (Střílejte na pianistu),  kriminální komedie (Konečně neděle), hluboce osobní příběh (Zelený pokoj) i dětský film (Kapesné). Mezi zřejmě nejznámější dílo patří  film Americká noc.

Truffaut - herec
Nikdy nehrál v jiném filmu než ve vlastním, s jedinou výjimkou. Přijal roli ve kultovním snímu, vysokorozpočtovém science fiction Stevena Spielberga Blízká setkání třetího druhu, kde jej můžeme vidět v roli doktora Claude Lacombe.

Největším vzorem mu byl mistr napětí Alfred Hitchcock, s kterým napsal knihu o filmu, Rozhovory Hitchcock-Truffaut.

Zde můžete najít film Nikdo mě nemá rád 

Zdroj:
www.francoistruffaut.com
http://fr.wikipedia.org/wiki/Fran%C3%A7ois_Truffaut
http://cs.wikipedia.org/wiki/Fran%C3%A7ois_Truffaut
http://www.csfd.cz/tvurce/75-francois-truffaut/
http://www.csfd.cz/film/8631-blizka-setkani-tretiho-druhu/

Zobrazeno 1489×

Komentáře

Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Tento blog je součástí s.magazínu, který připravuje Redakce signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Ondřej Válka