Ve Švédsku byla založena automobilka Volvo

14. 4. 2012 0:01
Rubrika: události

Ačkoli se může zdát, že dnešní výročí je jednoduché, máme před sebou malou (opravdu jen malinkou) detektivku.


 

V květnu 1911 byla zaregistrována společnost uvnitř SKF (Svenska KullagerFabriken AB - výrobce kuličkových ložisek) s názvem "Volvo" (latinsky "valím se, otáčím se").  Společnost plánovala použít tento název jako ochrannou známku pro zvláštní série kuličkových ložisek, ale z tohoto nápadu sešlo. Dlouho se nic nedělo, až v srpnu 1926 sjely z linky první auta, která byla pojmenována "Volvo" a společnost se postupně oddělovala od SKF. Dodnes si divize osobních aut na svých prospektech připomíná jména Assar Gabrielsson a Gustaf Larson, přičemž jde o obchodního ředitele SKF a inženýra, kteří mají na běhu věcí velkou zásluhu. Růst společnosti byl poměrně rychlý, již v roce 1928 byly vyrobeny první nákladní automobily (velmi úspěšné) a v roce 1934 byl postaven první autobus. Málokdo ví, že pod skupinu Volvo spadají i lodní a letecké motory, které nesou tuto značku od druhé poloviny třicátých let, a také stavební stroje. Tyto divize jsou součástí skupiny Volvo dodnes, až na osobní automobily.

Ty byly sice velmi populární v USA, kde je uvidíte v kdejakém filmu, ale přesto hospodářské výsledky byly stále horší. Nevysoký zájem o výrobu automobilů vyústily v odprodej americkému Fordu. To se stalo v roce 1999, avšak v dubnu 2010 opět změnilo majitele: Nyní patří čínskému výrobci automobilů Geely, avšak vývoj a výroba v Evropě zůstal zachován.

Zato výrobě nákladních automobilů se dařilo a daří. Zajímavostí z historie  zůstavá, že turbodmychadla byla zavedena již v roce 1954, a realitou dnešních dní je, že pod křídla Volva dnes patří i výroba nákladních vozů Renault a kamionů Mack, čímž velmi posílila svou pozici zejména v USA.

Možná se přece jen podivíte, proč si v událostech připomínáme nějaké osobní auta. Ale zkuste se v nějakém Volvu povozit a zjistíte, že tyto vozy mají prostě něco do sebe. 

Sdílet

Komentáře

prig zajímavé!

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Tento blog je součástí s.magazínu, který připravuje Redakce signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Ondřej Válka