Žigulík

19. 4. 2012 0:00
Rubrika: události

První vůz, VAZ 2101 Žiguli (BA3 2101 Жигули), vyjel z nové ruské automobilky před čtyřiceti lety, 19. dubna 1970.


I když se někde možná dozvíte jiná data (např. 13. dubna 1970), nic to nemění na tom, že se z tohoto auta stala ikona socialistického blahobytu a štěstí obyčejných lidí

(papaláši a StBáci jezdili spíše Volhami (GA3-21 a GA3-24) a Šestsettrojkami -Tatra 603), ale také výkonné vozidlo Veřejné Bezpečnosti.

Z historie
V roce 1966 byla dohodnuta spolupráce mezi sovětskou vládou a automobilkou Fiat za účelem vybudování továrny a následné produkci vozu na základě licence. Jako místo pro novou továrnu (Volžskij avtomobilnyj závod - VAZ) bylo vybráno město Stavropol , pojmenované v roce 1964 po předsedovi italské komunistické strany Palmiru Togliattim. Za čtyři roky od podepsání smlouvy byla za pomoci italských odborníků dostavěna rozlehlá a moderní automobilka, která se již v druhé polovině 70. let stala hlavním producentem osobních automobilů v zemi.
Světová premiéra proběhla na počátku roku 1971 na autosalonu v Bruselu. Zde byl představen pod označením Slavia, ovšem toto jméno rychle nahradilo známé označení Lada. Do Československa se vůz zpočátku dodával s názvem VAZ Žiguli, díky čemuž u nás oblíbený model 2101 zdomácněl jako ,,žigulík", ovšem již od roku 1972 se stejně jako v ostatním exportu užívá název Lada. Na západě jako Lada 1200, u nás a v dalších socialistických zemích jako Lada/VAZ 2101. Za třináct let výroby vzniklo celkem na 3 miliony exemplářů modelu 2101. V ČSSR se jich prodalo 156 000.

Technická stránka

Za základ modelu 2101 byl vybrán FIAT 124 (evropský automobil roku 1966), oproti původní konstrukci však má mnoho změn: vyztužená samonosná karoserie, odolnější pérování, na zadní nápravě bubnové brzdy, vpředu osazený jiný motor (podélně uložený čtyřválec OHC se zdvihovým objemem 1198 cm3 s výkonem 44kW).Čtyřstupňová manuální převodovka převáděla výkon na zadní hnací nápravu.
Objem zavazadlového prostoru činil 380 litrů.
Celková hmotnost (včetně téměř 800 sovětských úprav původního modelu) činila 955 kg.

Zdroj:
http://www.auto.cz/ziguli-ma-kulatiny-pred-40-lety-vyjel-z-nove-tovarny-v-togliatti-prvni-vuz-23048
http://cs.wikipedia.org/wiki/VAZ_2101

Sdílet

Komentáře

JakubPavlusek Před rokem jsem jel přes obec kde byla stodvacítka VB zmalovaná za účelem stavění svatby..ač jsem jel padesát,dobu VB nepamatuji,automaticky jsem zpomalil :D..a nejen žigulíky ale i škodovky byly dobré auta a sny socialistických rodin,taková Škoda 110 R cupé ze sedmdesátých let nebyla lehko sehnatelný artikl..ty auta z té doby mají něco do sebe :).

s1rejda Jestli můžu - zajímá mě, jestli někdo máte zkušenosti s novodobými Ladami: http://www.lada.cz/
???

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Tento blog je součástí s.magazínu, který připravuje Redakce signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Ondřej Válka