Konec provozu pražských spojek na soustavě 1500V

16. 5. 2012 11:12
Rubrika: události

Před nějakým časem jsme si připoměli výročí méně známého období provozu našich železnic, a dnes si přípomínáme den roku 1962, kdy byl provoz na stejnosměrné soustavě 1500V v Praze ukončen.

Jak to tak bývá, události předcházelo několik významných změn. V roce 1953 se začaly vyrábět první poválečné elektrické lokomotivy řady E499.0, které byly určeny pro napětí 3000V stejnosměrných, a s provedenou úpravou zapojení mohly od 1957, po slavnostním otevření nově elektrizované trati Praha - Česká Třebová, zajíždět i do Prahy. Je jistě zajímavé, že díky nové soustavě musel být původní systém přepolován na plus pól v troleji. V tomto období byly také staré pražské lokomotivy zapůjčeny na obě jihočeské tratě Bechyně - Tábor a Rybník - Lipno, kde původní elektrické vozy nestačily na vzrůstající objem nákladní dopravy.

Drtivá většina lokomotiv pro starý systém byla po roce 1962 sešrotována. Zachována zůstala E 423.001, která byla zapůjčena do Vyššího Brodu, kde pomáhala budovat Lipenskou přehradu. Zde také zůstala v provozu do dodávky nových lokomotiv řady E 426.0 (113) a v roce 1973 byla předána do sbírek NTM jako neprovozní exponát. V roce 2003 ji v Táboře opravili do provozního stavu. Obrázek

Další zachovaný pamětník prvorepublikových elektrických drah je stroj E 436.004, který byl předán po ukončení provozu v Praze do Tábora. Zde sloužil až do roku 1972 a opět byl předán Národnímu Technickému Muzeu. Po opravě v roce 1983 je plně funkční. Obrázek

A co akumulátorové lokomotivy, které posunovaly na nezatrolejovaných spojkách? Není bez zajímavosti, že v době své výroby byla řada E 407, dodávaná od roku 1926, největší akumulátorovou lokomotivou na světě. Nezachovala se, ale z její konstrukce vyšla i zachovaná lokomotiva dnešního označení 106.5, o které naleznete rozsáhlé pojednání na prototypech.

Další existující pamětník je lokomotiva E 424.0, kterou naleznete v expozici plzeňské Techmanii. Další informace naleznete na wikipedii.

Ačkoli pražské spojky měly být základ většího systému, který se ale nakonec realizoval poněkud odlišně a v jiné době, domnívám se, že tato zajímavá kapitola našich železnic by neměla být zapomenuta. Takže až budete v Táboře, nezapomeňte se podívat i na zelené lokomotivy, které jezdí s nostalgickými vlaky po "Bechyňce", a stále jsou předmětem obdivu ke krásné práci našich předků.

Sdílet

Komentáře

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Tento blog je součástí s.magazínu, který připravuje Redakce signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Ondřej Válka