Konec provozu pražských spojek na soustavě 1500V

16. 5. 2012 11:12
Rubrika: události

Před nějakým časem jsme si připoměli výročí méně známého období provozu našich železnic, a dnes si přípomínáme den roku 1962, kdy byl provoz na stejnosměrné soustavě 1500V v Praze ukončen.

Jak to tak bývá, události předcházelo několik významných změn. V roce 1953 se začaly vyrábět první poválečné elektrické lokomotivy řady E499.0, které byly určeny pro napětí 3000V stejnosměrných, a s provedenou úpravou zapojení mohly od 1957, po slavnostním otevření nově elektrizované trati Praha - Česká Třebová, zajíždět i do Prahy. Je jistě zajímavé, že díky nové soustavě musel být původní systém přepolován na plus pól v troleji. V tomto období byly také staré pražské lokomotivy zapůjčeny na obě jihočeské tratě Bechyně - Tábor a Rybník - Lipno, kde původní elektrické vozy nestačily na vzrůstající objem nákladní dopravy.

Drtivá většina lokomotiv pro starý systém byla po roce 1962 sešrotována. Zachována zůstala E 423.001, která byla zapůjčena do Vyššího Brodu, kde pomáhala budovat Lipenskou přehradu. Zde také zůstala v provozu do dodávky nových lokomotiv řady E 426.0 (113) a v roce 1973 byla předána do sbírek NTM jako neprovozní exponát. V roce 2003 ji v Táboře opravili do provozního stavu. Obrázek

Další zachovaný pamětník prvorepublikových elektrických drah je stroj E 436.004, který byl předán po ukončení provozu v Praze do Tábora. Zde sloužil až do roku 1972 a opět byl předán Národnímu Technickému Muzeu. Po opravě v roce 1983 je plně funkční. Obrázek

A co akumulátorové lokomotivy, které posunovaly na nezatrolejovaných spojkách? Není bez zajímavosti, že v době své výroby byla řada E 407, dodávaná od roku 1926, největší akumulátorovou lokomotivou na světě. Nezachovala se, ale z její konstrukce vyšla i zachovaná lokomotiva dnešního označení 106.5, o které naleznete rozsáhlé pojednání na prototypech.

Další existující pamětník je lokomotiva E 424.0, kterou naleznete v expozici plzeňské Techmanii. Další informace naleznete na wikipedii.

Ačkoli pražské spojky měly být základ většího systému, který se ale nakonec realizoval poněkud odlišně a v jiné době, domnívám se, že tato zajímavá kapitola našich železnic by neměla být zapomenuta. Takže až budete v Táboře, nezapomeňte se podívat i na zelené lokomotivy, které jezdí s nostalgickými vlaky po "Bechyňce", a stále jsou předmětem obdivu ke krásné práci našich předků.

Zobrazeno 2125×

Komentáře

Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Tento blog je součástí s.magazínu, který připravuje Redakce signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Ondřej Válka