Poprvé jsme se setkali s vlakem třídy Eurocity v Čechách

2. 6. 2012 10:21
Rubrika: události

Dnes nám to připadá jako běžná věc, když si na nádraží poslechneme hlášení o tom, že přijede vlak Eurocity, často i v některém ze světových jazyků.


A také nám připadá jako zcela běžná věc, když u nástupiště potichu zastaví vlak, odsunou se dveře a my nastoupíme do příjemného, klimatizovaného interiéru. Dobře, ne vždy to tak funguje, a také tomu nebylo vždy tak.

V padesátých letech minulého století začaly být provozovány v západní Evropě vlaky označované jako TEE - Trans Europ Express. Jednalo se vždy o komfortní soupravy, docilující nezřídka rychlostí nad 160 Km/h, které spojovaly ty nejdůležitější města. Překvapivě se nepočítalo s párou, ale s moderními motorovými jednotkami, někdy dokonce s turbínovým pohonem.

Spoje byly úspěšné, ale jejich kapacita nebyla vždy dostačující, navíc nastavené ceny vylučovaly použití méně majetnými cestujícími. Proto vznikla kategorie EC, která sice dodržovala vysoký standard nastavený spoji TEE, ale byla dostupnější širokým vrstvám zákazníků. Přesto si udržela vysokou průměrnou rychlost, jídelní vůz, mezinárodní provoz (už před podepsáním  Schengenské smlouvy se kontrola dokladů prováděla za jízdy, zatímco ostatní vlaky si hezky postály na hranicích) a třeba také nabídku kupé či velkoprostorových vozů a klimatizace. Tedy, ne vždy.

První vlak tohoto druhu přijel k nám v roce 2. 6. 1991, kdy lokomotiva ČSD 363. 164 dovezla do Prahy spoj EC 8 "Antonín Dvořák", tvořený rakouskými vozy Bmz, Amz a českým WRRm. Vlak vyjížděl z Vídně v 7:17, zastavoval v 8:14 v Břeclavi a do Prahy - Holešovic (pamětníci se jistě vzpomenou, že před nedávnem byly právě Holešovice místem, odkud vyjížděly vlaky vyšší kvality - třeba i Pendolino) dorazil v 12:15. Jistou zajímavostí také zůstává, že dlouhou dobu vlaky jezdily přes Havlíčkův Brod a Tišnov, zatímco dnes je na viaduktu Dolní Loučky nevyfotíte, neboť byly přesměrovány přes Českou Třebovou.

Můžeme se zamyslet, zda to byly jen tímto, ale faktem zůstává, že až s provozem EC jsme u nás poznali, jak chutná jízda v moderních, vzduchem vypružených klimatizovaných vozech rychlostmi vyššími než 120 Km/h. Koneckonců, rekonstrukce lokomotiv řady 363 na řadu 362 s maximální rychlostí 140 Km/h byly vyvolány právě díky potřebě jezdit na několika úsecích rychleji, a nebylo to jistě s nákladními vlaky...

Ronoath

Sdílet

Komentáře

Adamet To Ferenc: To ano, ale když srovnám naše kožená Bečka s drnčícími podvozky (i když už jich jezdí čím dál míň) s těmi rakouskými Bmz, tak je hned patrný rozdíl.

Marťule S tímto vlakem (myslím že to bylo Eurocity) mám zajímavou zkušenost. Procházela jsem vnitřními samozavíracími dveřmi a zrovna když jsem byla uprostřed nich, tak se zavřely. Hlava na jedné straně, zbytek mě na druhé straně oněch dveří a krk uprostřed :D

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Tento blog je součástí s.magazínu, který připravuje Redakce signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Ondřej Válka