Doctor eximius et pius

5. 1. 2013 7:38
Rubrika: osobnosti

Španělský jezuitský teolog a filosof Francisco Suárez, je u nás osobností neznámou.


Narodil se 5. ledna 1548 v Granadě.
Roku 1564 vstoupil do jezuitského řádu.
V roce 1572 byl vysvěcen na kněze.
Stal se přední postavou "druhé scholastiky".
Od roku 1575 přednášela teologii v Avile, Segovii a Valladolidu. Suárezovi originální myšlenky vedly představené k tomu, že poslali jeho spisy k posouzení Říma. Díky tomu byl pozván na Collegium Romanum, kde v letech 1580 – 1585 přednášel a jeho přednášky navštěvoval dokonce i papež. Suárez přizpůsobil středověkou scholastiku novým poměrům. Jeho výklad Tomáše znamenal významné posuny: staví na první místo lidskou vůli oproti rozumu a dává větší význam jednotlivému jsoucnu a tedy i člověku, oproti Tomášovu důrazu na obecné a společné. Jeho myšlenky inspirovali mnohé ještě i ve 20. století a také dnes je jeho filozofie aktuální (zvl. tzv. politická filozofie). Je mimo jiné řazen mezi osobnosti pokládající základy mezinárodního práva.

Zemřel 25. září 1617 v Lisabonu.

Z rozhovoru s Danielem Heiderem:

Vaše kniha nese název "Kdo byl František Suárez?" Kdybych titulní otázku vaší publikace položil v tuto chvíli vám, co byste mi na ni v několika slovech odpověděl?

Přestože mnozí zcela jistě nebudou souhlasit, a mám-li být stručný, řekl bych: filosof a teolog podobného formátu, jakým byl Tomáš Akvinský.

Čím si jeden z hlavních představitelů "druhé scholastiky" vysloužil přezdívku "vynikající doktor"?

Přezdívku Doctor eximius et pius mu udělil papež Pavel V. roku 1607 za spis De immunitate ecclesiastica contra Venetos. Šlo o text, v němž Suárez obhajoval církevní jurisdikci proti jurisdikci občanského benátského státu, který byl v té době monarchií, jež se vzbouřila proti papežské autoritě. Benátčané vyhnali jezuity z města a zkonfiskovali majetek všech duchovních řádů. S pomocí Anglie usilovali o založení protestantského státu.

Zdroj:
http://www.jesuit.cz/clanek.php?id=446 
http://cs.wikipedia.org/wiki/Francisco_Su%C3%A1rez

Zobrazeno 1291×

Komentáře

Ferenc

Dodnes se při studiu kanonického práva uvádí jeho definice zákona:
"Zákon je obecné přikázání, spravedlivé a pevné, dostatečně vyhlášené". Suaréz (De legibus, I., 12)

V článku zmíněný T. Akvinský definuje zákon takto:
"Zákon je vyhlášené ustanovení rozumu ke všeobecnému dobru, jež má pečovat o společnost". Tomáš Akvinský (S.th. I-II, q.90, a.4)

Zobrazit 2 komentáře »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Tento blog je součástí s.magazínu, který připravuje Redakce signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Ondřej Válka