Od traktorů k supersportovním autům

20. 2. 2013 10:00
Rubrika: osobnosti

Jaké jméno spojuje názvy Miura, Countach nebo Aventador?


Je to jméno konstruktéra a podnikatele Ferruccio Lamborghini, jehož 20. výročí úmrtí si dnes připomínáme.
Narodil se 
28. dubna1916 v malé vesnici Renazzo di Cento provincii Ferrara. Jeho rodiče byli rolníci. Už jako dítě se Ferruccio zajímal o technologii a mechaniku. Studoval techniku v Bologni. Během války opravoval armádní vozidla na ostrově Rhodos. V roce 1948 založil Lamborghini ve městě Cento v provincii Ferrara firmu Lamborghini Trattori S.p.A. na výrobu traktorů. V roce 1959 podnikání rozšířil o výrobu klimatizací.
Na přelomu let 1962 a 1963 položil základy dnešní firmy – vznikla společnost Automobili Lamborghini. Jako motoristický nadšenec vlastnil Lamborghini celou řadu automobilů, mezi nimi i vozy
Maserati a Ferrari, se kterými však nebyl spokojen a stěžoval si na kvalitu u samotného Enza Ferrari. Ten prý na stížnost reagoval podrážděně a prohlásil, že Lamborghini může maximálně jezdit traktorem, když neumí jezdit autem a že se od něj nenechá kritizovat. Lamborghini se údajně vrátil do své továrny, spojku rozmontoval a zjistil, že dodavatelem dílů spojek je stejná firma, která dodává díly pro jeho traktory. Ve skladu našel správný náhradní díl a závadu si opravil.
Ferruccio se chtěl věnovat i svému snu, výrobě
vrtulníků. Italská vláda mu však nedala licenci a tak se soustředil na automobily. Chtěl stavět lepší vozy než Ferrari. To jej vedlo k založení firmy Automobili Lamborghini v San’t Agata Bolognese, nedaleko továrny Ferrari. V továrně pracovali bývalí konstruktéři z Ferrarri Giotto Bizzarrini, Gianpaolo Dallara a Bob Wallace. Již první sériový vůz Lamborghini 350GTV s dvanáctiválcovým motorem byl velmi úspěšný.
Třetí model, legendární
Miura, je považován za první supersportovní vůz historie s motorem uprostřed.
Jako jediný z výrobců sportovních vozů byl Ferruccio Lamborghini zásadně proti účasti jeho automobilů v automobilových závodech. Jiní výrobci se věnovali podpoře závodění, protože jim umožňovalo zlepšovat výkony a rychlost, spolehlivost a technologii. Sportovní úspěchy jsou také cennou (a drahou) reklamou a podporují prodej vozů.

Ve znaku býčích zápasů

Jako znak firmy použil Lamborghini býka v útočném postoji. Jednotlivé typy automobilů odkazují k býčím zápasům. Sportovní vůz Miura byl pojmenován po jednom z trenérů býků pro býčí zápasy (Don Eduardo Miura). Typ Islero byl pojmenován po býku, který roku 1947 zabil známého matadora Manuela Rodrigueze (Manolete). Značka Espada znamená meč matadora. Jméno Jarama je zajímavé svými dvěma významy: Jarama je oblast ve Španělsku proslulá býčími zápasy a také tím, že se zde nachází závodní okruh Jarama. Tradice v pojmenování vozu byla přerušena u typu Countach, posledního vyvíjeného pod Lamborghiniho vedením. Toto slovo znamená "div" a je to  piemontské vyjádření obdivu při spatření krásné ženy.

V roce 1972 Lamborghini investoval do zvýšení kapacit jeho továrny na traktory v souvislosti s očekávanými zakázkami z jihoamerických zemí. Obchodní záměr však byl neúspěšný a finanční ztráty jej přinutily prodat svůj balík akcií továrny. Lamborghiniho partnerem ve firmě Automobili Lamborghini se stal Georges-Henri Rossetti. O rok později prodal Lamborghini svou část René Leimerovi. Poté odešel na odpočinek a věnoval se na statku La Florita v Umbrii hlavně pěstování ušlechtilých vín. V současnosti patří Automobili Lamborghini do koncernu Volkswagen. Zatím nejnovější typ je Aventador a limitovaná edice Lamborghini Sesto Elemento.

Ferruccio Lamborghini zemřel v Perugii 20. února1993 ve věku 76 let. 

Zdroj: 
http://cs.wikipedia.org/wiki/Ferruccio_Lamborghin
http://www.tyden.cz/rubriky/auta/zajimavosti/lamborghini-zacal-u-traktoru-skoncil-u-supersportovnich-aut_261791.html

 

Zobrazeno 1169×

Komentáře

Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Tento blog je součástí s.magazínu, který připravuje Redakce signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Ondřej Válka