Poprvé kolem Země

12. 4. 2013 0:00
Rubrika: události

12. dubna 1961 odstartovala kosmická loď určená pro jednoho kosmonauta. Její jméno bylo Vostok 1 a jméno kosmonauta Jurij Gagarin.


Byla vypuštěna stejnojmennou raketou z kosmodromu Bajkonur. Její hmotnost byla 4725 kg, délka 5 metrů a průměr 2,3 metru. Objem činil 5,2 m3 (z toho prostor pro kosmonauta 1,6 m3). Tepelní štít měl tloušťku 30 – 180 mm. V horní části se nacházely tři otvory o průměru 1 m (technologický, padákový a vstupní průlez). Sedadlo kosmonauta bylo katapultovací. Přistání zajišťoval padák o ploše 574 m2. Přístrojový modul ve tvaru dvou spojených komolých kuželů o hmotnosti 2270 kg, průměru 2,43 m a délce 2,25 m nesl v hermetizované části většinu přístrojového vybavení. Z vnějšku byly připevněny kulové nádrže se stlačeným dusíkem pro plynové trysky stabilizačního systému. V zadní části byl umístěn brzdicí motor TDU-1 [тормозная двигательная установка] o tahu 15,83 kN a maximální době činnosti 45 s. Hypergolickou KPL (kapalná pohonná látka) dodávalo do spalovací komory turbočerpadlo. Loď umožňovala lety člověka do maximální délky 10 dní.
Označení dle katalogu
COSPAR bylo dodatečně přiděleno ve tvaru 1961-012A. Před jejím letem bylo vypuštěno v letech 1960-1961 pět zkušebních exemplářů.
Vostok 1 vzlétl v 9:07 moskevského času (6:07 UTC) z kosmodromu Bajkonur. Start proběhl hladce, pouze motor 2. stupně rakety se vypnul později. Vostok 1 proto nabral o 25 m/s vyšší rychlost, což způsobilo místo plánovaného letu ve výšce 180–230 km nad povrchem Země, že se dostal na dráhu s výškou 181–327 km (NASA uvádí 169–315km). Jurij Gagarin obletěl Zemi pouze jednou. Doba obletu byla 108 minut. Ve výšce 7 km nad zemí se katapultoval z návratového modulu a sám se snesl na padáku. Přistál v 10:55 u vesnice Smelovka v Saratovské oblasti Sovětského Svazu.

Řídící středisko potvrdilo dosažení oběžné dráhy až 25 minut po startu. Kontrola výšky byla řízena automatickým systémem. Pro případ jeho selhání byla loď vybavena záložním ručním řízením. Lékaři a inženýři si nebyli jisti reakcí organizmu člověka na stav beztíže a pro jistotu bylo ruční řízení zablokováno zařízením, které sestávalo ze šesti knoflíků s čísly 1 až 6. Třímístný kód pro odemčení (125) byl v zapečetěné obálce na palubě, pokud by přece jen bylo v nouzové situaci třeba ručně řídit. Jurij Gagarin navzdory „utajení“ však kód znal.
Lodi byl přidělen volací znak Kedr.
Vostok 1 nemohl měnit oběžnou dráhu, ale jen výšku. Automatické řízení začalo s brzdícím zážehem asi po hodině letu. Brzdící zážeh začal v 10:25 nad západním pobřežím
Afriky poblíž Angoly, 8000 km od určeného místa přistání. Sestup byl komplikovaný. Brzdící motor nepracoval plánovanou dobu, ventil sloužící k profouknutí spalovací komory před zážehem motoru se totiž nedovřel a část paliva jím unikla. Motor proto zhasl už po 40,1 vteřinách, když zpomalil loď o 132 m/s, místo aby byl vypnut po zpomalení o 136 m/s (po 41 vteřinách chodu). Přítok okysličovadla do spalovací komory pokračoval ještě 4 vteřiny, dokud jej automatika nevypnula. Jeho nepravidelný výtok vyvolal rotaci lodi 30 stupňů za vteřinu. Protože neproběhlo řádné vypnutí motoru po 41 vteřinách chodu, nenastalo ani oddělení přístrojového úseku, které mělo následovat o 10 vteřin později. Přístrojový úsek byl řídícím systémem lodi odstřelen až po 10 minutách, v 10:35. Kvůli omezení hmotnosti Vostok 1 neměl záložní motor pro brzdící manévr. V případě selhání motoru měl z plánované oběžné dráhy 108–230 km během 5 – 7 dní v důsledku odporu atmosféry samovolně sestoupit na Zem. Na lodi byly potraviny na dostatečnou dobu, tj. 10 dní. Z vyšší oběžné dráhy by však samovolný sestup trval 15 – 20 dní.
Vzhledem k odchylkám v práci motorů loď nedoletěla do plánované přistávací oblasti 
jižně od Kujbyševa.

Zdroj:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Vostok_1
http://www.lib.cas.cz/space.40/INDEX2.HTM
http://www.space.com/16159-first-man-in-space.html



Zobrazeno 1224×

Komentáře

Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Tento blog je součástí s.magazínu, který připravuje Redakce signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Ondřej Válka