V roce 1900 byla vyrobena první lokomotiva v Čechách

28. 4. 2012 0:01
Rubrika: události

Zdá se to dnes docela běžné, že se v ČR vyrábí kdejaký moderní výrobek; třeba vozy Škoda.


Dá se snad říci, že stupeň technické vyspělosti národa se pozná třeba na výrobě automobilů. Ale před více než sto lety, se teprve ti, kdo si troufli postavit parní lokomotivy, mohli počítat mezi elitu.

Český přírůstek se objevil v roce 1900. "První Českomoravská továrna na stroje v Praze - Libni", jak se podnik jmenoval, vyrobil malý stroj, určený pro místní dráhy, tehdejšího označení 197.82. Vyjela z podniku vyzdobena, zejména velkým nápisem "Na Zdar!", díky kterému se jim také později říkalo "nazdárek". Tento stroj ale nebyl převeden k ČSD a dosloužil v Rakousku. Zato ostatní kolegyně sloužily dlouho, poslední bylo možno nalézt na vlečkách ještě v sedmdesátých letech.

Je jistě zajímavé, že Rakušáci si výrobků z Prahy velice vážili, protože jinak nelze vysvětlit důveru danou lokomotivce pro výrobu řady 108. Stroje nevídaných tvarů, parametrů i výkonů, určené na ty nejprestižnější výkony, se sice později vyráběly i jinde, ale když Rakousko zadávalo výrobu kusu, který je bude reprezentovat na světové výstavě v Miláně, kde se v roce 1906 sjelo na padesát lokomotiv, opět vybralo továrnu se zkratkou PČM. A tento stroj, později označen jako 275.021, vozil tabulku s označením hlavní ceny "Grand Premio" až do konce provozu. A to ani nebudu rozvádět, že při zkouškách tyto mašiny dosahovaly rychlostí přes 140 kilometrů za hodinu. Jak to tak bývá, nezachoval se jediný kus, všechny byly sešrotovány do roku 1948.

Tovární značka zanikla po fúzi v roce 1928: Vzniklo ČKD. Kromě výše zmíněné se sloučily také továrny E.A.S. (dříve "Dr. Emil Kolben ve Vysočanech"), a Breitfeld-Daněk ve Slaném. Ale období, kdy se na lokomotivy osazoval kulatý znak se třemi písmeny, si necháme na jindy.

Ronoath

Obrázky, osudy a technická data k lokomotivám řady 310.0 

Informace ke strojům řady 275.0

Sdílet

Komentáře

Libor Bláha Když se stavěla Sazka arena v Praze, hodně se nadávalo na oleji znečištěnou zeminu, její odvoz a ekologickou likvidaci. Ale nikdo ani slovem nepřipomenul, že možná někde tam v těch tunách zeminy jsou i kapky oleje z nazdárka, naší vůbec 1. lokomotivy, který zahájil slavnou tradici a pověst československých lokomotiv...

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Tento blog je součástí s.magazínu, který připravuje Redakce signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Ondřej Válka