Trabant - auto za všechny prachy

7. 11. 2011 0:00
Rubrika: události

Přesně před padesáti čtyřmi lety, tedy 7. listopadu 1957, sjelo z pásu prvních padesát prototypů nového automobilu, který se na trhu objevil s názvem Trabant (P50).

 


„…zatím ještě nikdo není schopen říci: „Trabant“ stojí tolik a tolik marek! (…) Odvážní optimisté doufají v sumu, za niž by bylo možné pořídit si k motocyklu s postranním vozíkem snad jen ještě čtvrté kolo a ochranu proti dešti. Tato suma je stejně nesmyslná, jako nepodložená čísla, jež vytrubují do světa zlí proroci a jimiž hned od začátku tomuto tak toužebně očekávanému příteli – kterým má Trabant být - připisují nějaký nedostatek…“(IMS 25/57 – Trabant)

 

V době své výroby byl Trabant moderní  a  „toužebně očekávaný přítel“, jak jej označil tehdejší německý časopis Motor Sport, který o něm dále píše: „Zářivě červený vůz, který nám byl předveden, překvapuje již na první pohled, neboť ten kdo očekával vysloveně malý vůz, nebo dokonce vozítko velikosti Velorexu, s údivem zjišťuje, že se v případě „Trabantu” jedná o naprosto plnohodnotný osobní vůz, který se svou velikostí a tím pádem i pohodlností příjemně odlišuje od jiných konstrukcí stejného výkonu. Tento dojem umocňuje především zdařilý tvar pontonové karosérie, harmonicky tvarované od poměrně mohutné přídě až k zádi.“

Trabant během svých let slávy vystřídal několik typů. Nejrozšířenějším se stal asi Trabant 601, který byl k mání mezi lety 1964 – 1988 (téměř 27 let) a za tu dobu ho bylo prodáno rekordních 2 821 057 kusů.  Zajímavostí je, že v roce 1966 se tento typ v mírně přepracované podobě objevil i s plátěnou střechou a nesl označení Kübel. Vyráběl se ve dvou variantách, přičemž jedna byla určena výhradně pro armádu a druhá pro lesníky a zemědělce. Později se dokonce objevuje i civilní provedení pojmenované Tramp.

Špatná ekonomická situace automobilky a nezájem zákazníků způsobily, že dne 30. dubna 1991 sjel z výrobních pásů ve Zwickau poslední Trabant (typ 1.1.), a tak byla slavná éra tohoto vozidla u konce.

Trabant však zůstává ve velké oblibě u automobilových nadšenců a německá firma Volkswagen dokonce už několik let připravuje návrat Trabantu (ve značně renomované podobě) zatím alespoň na své německé trhy.

I to nám napovídá, že v tomto kšeftu tenkrát soudruzi z NDR chybu neudělali.

Zdroje: http://cs.wikipedia.org/wiki/Trabant a http://www.trabant.cz/

„…zatím ještě nikdo není schopen říci: „Trabant“ stojí tolik a tolik marek! (…) Odvážní optimisté doufají v sumu, za niž by bylo možné pořídit si k motocyklu s postranním vozíkem snad jen ještě čtvrté kolo a ochranu proti dešti. Tato suma je stejně nesmyslná, jako nepodložená čísla, jež vytrubují do světa zlí proroci a jimiž hned od začátku tomuto tak toužebně očekávanému příteli – kterým má Trabant být - připisují nějaký nedostatek…“(IMS 25/57 – Trabant)

Moderní  a  „toužebně očekávaný přítel“, jak jej označil tehdejší německý časopis Motor Sport, který o Trabantu dále píše: „Zářivě červený vůz, který nám byl předveden, překvapuje již na první pohled, neboť ten kdo očekával vysloveně malý vůz, nebo dokonce vozítko velikosti Velorexu, s údivem zjišťuje, že se v případě „Trabantu” jedná o naprosto plnohodnotný osobní vůz, který se svou velikostí a tím pádem i pohodlností příjemně odlišuje od jiných konstrukcí stejného výkonu. Tento dojem umocňuje především zdařilý tvar pontonové karosérie, harmonicky tvarované od poměrně mohutné přídě až k zádi.“

Trabant během svých let slávy vystřídal několik typů. Nejrozšířenějším se stal asi Trabant 601, který byl k mání mezi lety 1964 – 1988 (téměř 27 let) a za tu dobu ho bylo prodáno rekordních 2 821 057 kusů.  Zajímavostí je, že v roce 1966 se tento typ v mírně přepracované podobě objevil i s plátěnou střechou a nesl označení Kübel. Vyráběl se ve dvou variantách, přičemž jedna byla určena výhradně pro armádu a druhá pro lesníky a zemědělce. Později se dokonce objevuje i civilní provedení pojmenované Tramp.


Špatná ekonomická situace automobilky a nezájem zákazníků způsobily, že dne 30. dubna 1991 sjel z výrobních pásů ve Zwickau poslední Trabant (typ 1.1.), a tak byla slavná éra tohoto vozidla u konce.


Trabant však zůstává ve velké oblibě u automobilových nadšenců a německá firma Volkswagen dokonce už několik let připravuje návrat Trabantu (ve značně renomované podobě) zatím alespoň na své německé trhy. 


I to nám napovídá, že v tomto kšeftu tenkrát soudruzi z NDR chybu neudělali.



Zdroje: http://cs.wikipedia.org/wiki/Trabant a http://www.trabant.cz/

Sdílet

Komentáře

Calid Chtěl bych jako veterána Trabant Tramp

aja-izrael Jo jo, já to stále říkám Trabošek, nejlepší auto co jsem kdy měla :)

mikeila Těch otřepaných vtípků k Trabantům! "Znám jenom jeden poločas rozpadu: Dva kilometry. To je poločas rozpadu Trabanta na dálnici." nebo: "Teď tu žvýkačku nevyhazuj. Jede Trabant, tak ať tam nezůstane přilepený."

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Tento blog je součástí s.magazínu, který připravuje Redakce signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Ondřej Válka